Ahad, 23 November 2008

SEPILIS : Wabak Merbahaya di IAIN dan UIN !

Keterangan: IAIN adalah Institut Agama Islam Negeri (pengajian Islam mendominasi)

UIN adalah Universiti Islam Negeri (pengajian bercampur pelbagai bidang)

Hari Ahad minggu lalu, 16 Nov, ahli jawatankuasa Musolla Az-Zilal, Fakultas Usuluddin menganjurkan satu program rehlah ke pantai, di Acheh. Khas untuk pelajar-pelajar baru di Fakultas Usuluddin IAIN Ar-Raniry. Alhamdulillah, pelbagai pengisian-pengisian bagi mengisi roh dan jasad diseimbangkan bermula jam 9.00 pagi sehingga 5.00 petang. Lebih 50 orang peserta mengambil bahagian. Antara yang menyampaikan pengisian ialah Ust Shafie, yang merupakan bekas pimpinan mahasiswa .

Selepas selesai menyampaikan ceramah, kami beberapa orang memperkenalkan diri sebagai ‘orang seberang’. Gembira sekali Ustaz bila tahu kami dari Malaysia. Maka keluarlah soalan yang pertama, “bagaimana tinggal disini, ok nggak ?” Alhamdulillah, ok je, kami menjawab. “ Belajar bagaimana ?” emmm..ok juga..tapi…ada yang berbeda Ustaz”. Maksudnya ? Disini bi’ahnya agak mengejutkan kami saat tiba dulu ustaz”. Sekarang udah biasa, “ saya memberi penjelasan. “Pelik sekali ustaz, bersalam lelaki perempuan udah jadi adat ya ?” Kadang-kadang pensyarahnya pun sama ustaz. Pakaian pelajar perempuan tak macam pusat pengajian Islam. Nasib baiklah tudung wajib walaupun rambut terkeluar macam budak sekolah rendah baru belajar pakai”.

Ustaz….tersenyum. “Akhi, inilah masalah kita. Bukan tempat anta saja begini. Dulu ana di UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta. Tinggal solat itu biasa aja akhi bagi pelajar disitu. “ Jadi, ini kejayaan Jaringan Islam Liberal ya ustaz ?” kami mencelah. “Ya. Hampir kesemua UIN dan IAIN ini tenaga pengajarnya ada ‘orang-orang’ mereka. Sengaja dimasukkan. Mereka dibiayai. Ada dana khas membantu mereka. “ Mereka ini ada yang mengajar pengajian Islam Ustaz. Jadi bagaimana boleh mendokong Islam Liberal ? “ Memang kebanyakan mereka orang yang ada asas agama, tapi perlu diingat akhi…sebelum mereka dimasukkan ke UIN atau IAIN, mereka juga pernah mendapatkan pendidikan di beberapa negara Eropah. Disitulah mereka menerima doktrin-doktrin ini.” Jelas Ustaz pada kami bertiga.

Betul juga apa yang Ustaz ni cakap, “ getus hati saya. Pernah juga ada beberapa orang Muslimat yang datang dari Malaysia memakai purdah, diberi komentar oleh pensyarah di IAIN Ar-Raniry. Pelik betul, yang melepak lelaki perempuan, bercampur bebas tak kata apa pula. Hasil maklumat yang kami terima, kebanyakan mereka yang menjadi pensyarah ini rata-rata mesti ‘dicelup’ sebentar dimana-mana Universiti di Barat walaupun mereka pernah belajar di Institut Pengajian Tinggi Islam di Indonesia. Mereka inilah yang menimbulkan pelbagai keraguan kepada pelajar di bilik-bilik kuliah tentang Islam. Latar belakang mereka hanya dua sahaja. Samada mereka ini pernah belajar di Negara Barat ataupun mereka bukan dari Universiti Timur Tengah. Betul ! Mana-mana yang pulang dari Timur Tengah seperti Al-Azhar tidak jadi begitu.

“Akhi, UIN dan IAIN makin parah sekarang dengan masalah ini. Anta tahu, sebelum ini pensyarah di UIN Semarang sendiri hina Allah. Ketika didalam kelas dihadapan mahasiswa beliau menyebut , “ kita jangan berbuat Syirik kepada Allah. Jangan menduakan Allah”. Lalu dia menulis kalimah ‘Allah’ diatas sehelai kertas dan meletakkannya dilantai. Tanpa rasa bersalah dia memijak kalimah Allah ini dengan kasutnya. Pantas dia menyebut kepada pelajar, “ ini hanya tulisan sahaja, bukan Allah yang sebenar. Jadi tidak perlu kita takut untuk pijak”.

Subhanallah ! Kami terkejut gila.. “ Akhi, banyak lagi contoh lain. Dalam minggu orientasi disebuah UIN, panitia program iaitu abang-abang senior berkata kepada pelajar baru “sekarang kamu semua berada di ‘Area Bebas Tuhan”. Jadi antum dari Malaysia mesti berhati-hati dan bersiap sedia. Alhamdulillah, disetiap kampus kita ada Lembaga Dakwah Kampus (LDK). Antum bantulah mereka…Memang sasaran utama Jaringan Islam Liberal ialah kepada mahasiwa di UIN dan IAIN." "InsyaAllah Ustaz, kami menjawab. Memang bimbang duduk sini kalau siapa yang datang tiada asas dan fikrah yang jelas. Pasti akan bersetuju dengan semua pandangan pensyarah.

Inilah penyakit yang umat Islam di Indonesia khasnya pertubuhan-pertubuhan Islam gelarkan ‘SEPILIS’. Ringkasan perkataan ‘Sekularisme, Pluralisme, Liberalisme (SEPILIS). Bukan penyakit kelamin tau…

Catatan : Nantikan artikel seterusnya yang akan membongkar mengenai kegiatan ‘Pemurtadan Secara Halus’ di IAIN dan UIN ini. InsyaAllah, saya akan senaraikan 50 orang tokoh Islam Liberal Indonesia yang sebahagiannya adalah lepasan dari UIN atau IAIN bahkan masih ramai yang berkhidmat sebagai pensyarah yang sengaja ‘diutus’ oleh Musuh Islam !

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

....jadi betul lah , apa yang dikatakan oleh al-ustaz Hartono Ahmad Jaiz dalam satu buku beliau bertajuk "Ada Pemurtadan di IAIN" (Pustaka Kautsar).

puterasunnah
Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Ya. Benar.Beliau antara yg trlibt bsungguh mendedhkan bahaya JIL. murtad scara halus tnpa prlu tukr agama, tpi tkr dn ragukan kfhmn pd Islam.

Tanpa Nama berkata...

sangat betul dan benar. UIN Jakarta adalah biang penularan ajaran JIL, femenisme.

Anak UIN Jakarta yg kecewa