Khamis, 13 November 2008

Pertahankan Jihad Siri 04 : Perjalanan ke Medan Jihad.

Muqaddimah: Dalam bab ini, beliau memberi penjelasan yang sangat terperinci mengenai persoalan mengapa Bali dijadikan sasaran, bagaimana dengan orang kafir awam yang terbunuh dan lain-lain. InsyaAllah, saya akan membina beberapa persoalan dan mengambil penerangan Imam Samudera sebagai jawapan. Sebelum itu, marilah kita meneliti sejenak latar belakang As-Syahid dan teman-teman secara ringkas.

Imam Samudera –( 38 tahun)

Nama sebenar : Abdul Aziz.

Gelaran : Imam Samudera, Qudama,

Tarikh Lahir : 14 Januari 1970/1971 – Desa Lopang, Banten

Pengajian : Sekolah Dasar (SD)- Sekolah Menengah Pertama (SMP) – Madrasah ‘Aliyah Negeri (MAN) -

Pengalaman : Bersama Mujahidin Afghanistan (1991-1993), berkahwin pada 1995.

Amrozy –(48 tahun)

Nama sebenar : Amrozy Nurhasyim

Pengajian : Pesantren Al-Islam.

Ali Ghufron – (47 tahun)

Nama sebenar : Ali Ghufron

Gelaran : Mukhlas

Pengajian : Pesantren Al-Islam

Pengalaman : Bersama Mujahidin Afghanistan (akhir tahun 1987)

Fakta Jihad Bom Bali (istilah Imam Samudera) :

Tarikh: 12 Okt 2002

Tempat : Paddy’s Irish Bar, sekitar Sari Club dan sekitar konsulat AS di Denpasar, Bali.

Jumlah Korban : 202 orang (38 orang Indonesia, 88 orang Australia)

Cedera : 209 orang

Negara : Indonesia, Amerika, Australia, Belanda, Denmark, Britain, Itali, Jerman,Perancis, Portugal, Sweden, Swiss, Yunani (Rom), Brazil, Ecuador dan lain-lain.

Kronologi Penangkapan :

a) Amrozi ditangkap – 07 Nov 2002 – persidangan: 12 Mei 2003 – hukum mati: 07 Ogos 2003

b) Imam Samudera ditangkap – 21 Nov 2002 – persidangan: 02 Jun 2003 – hukum mati: 10 Sept 2003 & 02 Okt 2003

c) Ali Ghufron ditangkap – 04 Dis 2002 – persidangan: 16 Jun 2003 – hukum mati: 10 Sept 2003 & 02 Okt 2003

Hukuman Mati di Tembak : Jam 12.15 pagi (Ahad) - 09 Nov 2008 di Lembah Nirbaya, Nusakambangan, Cilacap, Jawa Tengah, Indonesia.

PERHATIAN : Pada 30 Ogos 2008,dua hari menjelang Ramadhan di Pusat Tahanan Nusakambangan, 61 orang ahli keluarga mereka datang menziarahi. Mukhlas menegaskan bahawa dirinya, Amrozi dan Imam Samudera tidak pernah meminta untuk dieksekusi dengan cara apapun. “ Bagimana kami mahu percaya dengan hukum yang tidak kami percayai. Kalau sudah terjadi, itu merupakan taqdir Allah. Dan kami yakin akan syahid”. Beliau menambah, “ tidak jarang berita tentang kami diputarbelit, padahal kami tidak pernah berkata seperti itu. Kami juga tidak pernah meminta dihukum sesuai dengan hukum Islam seperti digantung atau dipancung, “jelasnya.

Mengenai dakwaan bahawa mereka minta digantung atau dipancung sesuai syariat Islam, Imam Samudera menyebut, “ ianya bermula apabila seseorang bertanya pada saya bagaimana cara Islam menghukum jenayah seseorang. Saya menjawab, yang paling sohih adalah dengan cara digantung atau dipancung. Omongan saya ini diputarbelitkan seolah-olah kami ini minta dihukum gantung atau pancung”. InsyaAllah, kami sudah siap menyambut syahid, “kata beliau.

Bahagian Pertama : Latar Belakang dan Keberangkatan ke Afghansitan.

Bolehkah anda tulis biografi anda ?

Menulis biografi adalah pekerjaan yang sangat aku tidak suka. Ketika Sekolah Dasar aku paling tidak suka mengisi buku diary yang biasanya meminta semacam biodata, kata mutiara dan sejenisnya. Apalagi setelah aku dewasa. Apalagi setelah aku mengerti arti sebuah perjuangan menegakkan kalimah Allah yang menuntut betapa pentingnya menjaga sebuah rahsia. Maka biografi adalah satu perkara yang sangat aku hindari. Jika kini aku menulis biografi, itu kerana Drakula bin Monster Amerika dan sekutunya terlanjur mengetahui nama kecil dan sebahagian masa laluku. Meski demikian ,dalam penulisan biografi setengah hati ini, akan tetap ku hindari hal-hal yang kukhawatirkan akan membatalkan pahala disisi Allah kelak. Na’uzubillah min zalik.

Kerana menyebut-nyebut kebaikan sendiri dihadapan manusia hanya akan membatalkan pahala. Memang, segala amal itu bergantung kepada niat. Tetapi sungguh, menjaga niat itu bukanlah perkara mudah.Kemasyhuran adalah suatu perkara yang yang wajib dicurigai. Betapa naifnya seorang Muslim yang dikurniai Allah kemampuan beramal jihad, sementara pada akhir kehidupannya terdapat pernik-pernik sum’ah (popularitas) dalam hatinya. Ia mati dengan membawa syirik kecil. Inilah yang aku maksudkan biografi ‘setengah hati’, biografi yang yang tak utuh, yang diiringi oleh kekhawatiran akan hari pertanggungjawaban kelak.

Apa pesanan kepada mereka yang sempat bertemu anda ?

Kepada mereka yang sempat bertemu denganku dan mengetahui aibku dan dosa-dosaku, kukatakan , “ sesungguhnya mereka hanya mengetahui setitik aib dan secuil lautan dosa-dosa yang telah kuperbuat. Dan hanya aku dan Allah yang tahu. Semoga Allah Yang Maha Pengampun, menghapuskan segala dosa-dosaku yang disengaja atau tidak, yang nampak dan tidak. Amin.

Bila dan dimana anda dilahirkan ?

Disebuah kota kecil ibukota Kabupaten Serang, Kecamatan Serang (sekarang provinsi Banten), Desa Lopang Gede, Kampung Lopang RT 04 / RW 01 Jalan Sema’un Bakri 201 pada 14 Januari 1970/1971.

Nama ayah dan ibu serta pekerjaan mereka ?

Akhmad Syihabuddin bin Nakhai nama ayahku. Ibuku bernama Embay Badriyah bt Sam’un. Kedua orang tuaku memberi namaku Abdul Aziz. Maksudnya ,hamba Allah Yang Mulia. Kalau tidak salah, nama itu sama dengan nama Raja Arab Saudi waktu itu, Abdul Aziz bin Faisal. Kedua orang tuaku asli Banten. Dari garis ayahku, datukku M.Nakhai adalah seorang saudagar besar pada zamannya. Beliau seorang yang taat beribadah. Pertama kali ia mengajakku ke masjid ketika umurku 4 tahun.

Dari garis ibu, Alhamdulillah, aku masih ada percikan turutan darah Mujahid sekaligus ulama’. Yang kumaksudkan adalah Kiyai Wasyid, salah seorang tokoh perlawanan masyarakat Muslim Banten melawan penjajah Belanda yang beragama Kristian. Pada Isnin 09 Julai 1888, terjadi peristiwa bersejarah di Banten yang terkenal. Masyarakat setempat memanggil ‘Geger Cilegon’. Jihad Fi Sabilillah melawan penjajah ini dipimpin langsung oleh Kiyai Wasyid. Dalam beberapa masa kemudian, beliau ditangkap Belanda kerana adanya pengkhianatan dari kalangan dalam sendiri. Yang jelas, kalau dikaji, ternyata aku termasuk dalam urutan cicit ke-3 dari Kiyai.

Monumen jihad beliau diabadikan berupa patung lelaki berjubah lengkap di Serang, Banten. Sejarawan mungkin menyebutnya sebagai ‘pahlawan Nasional’, tetapi aku menyebutnya sebagai ulama Mujahid Fi Sabilillah.

Latar belakang pengajian ?

1978 aku masuk ke sekolah dasar (SD). Pada tahun yang sama aku telah duduk di kelas dua Madrasah Ibtida’iyah Al-Kahiriyah, Serang, Banten. Sekolah Agama yang dimulai jam 02.00 hingga 05.00 petang. Diluar pendidikan formal versi sekular, malam hari setelah Maghrib sampai Isya’, aku tetap mengikuti pengajian Al-Qur’an secara khusus, mulai dari turutan Juz Amma yang menggunakan metode Baghdad (Al-Qa’idah Al-Baghdadiyyah) sampai khatam Al-Qur’an. Selama 6 tahun belajar, aku baru belajar pada enam orang guru ngaji, terhitung dari mulai alif bengkok, tajwid, makhraj huruf sampai bentuk irama lagu Qira’at. Semoga mereka Allah membalas kebaikan semuanya.

Pengalaman di sekolah ?

Ketika aku lulus sekolah dasar (SD), aku berniat mendaftar ke Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) Serang, dan Madrasah Tsanawiyah Insaniyyah, Serang. Waktu itu aku berfikir SMPN untuk urusan dunia dan Tsanawiyyah untuk akhirat. Namun, taqdir Allah, tidak berjaya. Dengan begitu aku harus ‘siap diproses’ untuk menjadi manusia Sekular, manusia Pancasila (Rukun Negara) yang wajib bertolerensi dengan kebatilan dari penjuru manapun.

Betapa tidak, sabahagian besar pelajar telah merobohkan tiang agama.Mereka meninggalkan solat. Belajar mulai jam 01.00 selesai jam 05.30 . Maghrib 05.45 (waktu Indonesia). Shalat Asarnya bila? Alhamdulillah, aku dan tiga orang teman sekelas memanfaatkan waktu rehat yang sangat singkat untuk solat Asar di luar sekolah seberang jalan. Disebut Masjid Den-Bek. Sarung Cap Manggis dan kopiah hitam Cap 555-ku kerap kami pakai bergiliran. Alhamdulillah.

Tidak seorang pun tahu hampir sepanjang malam aku menangis, menyesali masa lalu. Aku benar-benar enggan ke sekolah. Saat itu aku membenci teman-teman wanita disekolahku, kecil-kecil udah pandai nyanyi lagu cinta, giliran disuruh ngaji, terlopong. Aku juga membenci diri sendiri kenapa masuk sekolah ‘Belanda’ itu? Demi menghormati orang tuaku, aku pergi juga ke sekolah. Sejak sampai disekolah, tak seorangpun yang aku sapa. Teman putri yang bilang “Selamat Pagi” akan kubalasa dengan “Assalamualaikum”.

Sampai sesi soal jawab tentang hukum, aku tulis atas secarik kertas tentang hukum seorang wanita baligh memakai jibab. Maksud pertanyaanku, agar guru agama itu menjelaskan kepada siswi agar menutup aurat mereka. Kufikir beliau akan menjawab dengan ayat 30-31 Surah An-Nur dan 53 Surah Al-Ahzab. Tercengang aku. Apa jawapan beliau ? “ Jilbab adalah budaya Arab untuk menutupi wajah dari pasir kerana Arab terkenal gurun pasirnya. Sedangkan Islam mencintai kebersihan. Sedangkan di Indonesia alam dan iklimnya lain. Jadi tidak wajib memakai jilbab”. Saat itu aku berada ditengah dunia lain. Dunia sekular. Dunia yang jauh dari Al-Qur’an.

Bagaimana anda dapat ilham untuk ke Afghanistan ?

Di kamar belajarku, banyak buku-buku. Antaranya buku ‘Ayatur Rahman Fi Jihadil Afghan’ karang As-Syahid Dr.Abdullah Azzam. Mereka yang sempat membaca buku ini, InsyaAllah akan tergerak hatinya untuk berjihad di Afghanistan. Tapi waktu itu umu aku masih 16 tahun, baru bisa membayangkan, menghayati dan mengelamun. Lebih dari sekali aku baca buku itu. Selesai baca, selalu aku berdoa semoga Allah menyampaikan aku ke bumi Afghanistan, negeri para syuhada’, negeri para penghuni syurga. Di pintu kamar belajarku, ada peta Afghanistan, bentuknya mirip Kalimantan. Terakhir aku lihat pada 1995. Saat aku menikah, gambar itu masih tertempel disana.

Sejak kenal buku ‘ajaib’ itu, aku tak pernah henti berdoa agar Allah gabungkan aku dengan para Mujahidin dan menjadikan aku salah seorang syuhada’. Sejak itu aku berhenti nonton TV dan mendengar muzik. Saat itu juga aku menjadi semacam introvert. Teman setiaku adalah Al-Qur’an dan buku-buku Diniyah. Sesekali aku membaca surat tulisan tangan dari seorang teman wanita yang kin menjadi ibu bagi anak-anakku juga anak-anaknya.

Imam SamuderaAku Melawan Teroris

Bersambung…nantikan sambungannya mengenai bagaimana beliau mencari duit untuk ke Afghanistan dan pengalaman menarik saat disana.

Catatan: Persoalan diatas dibuat oleh penulis blog sendiri untuk memudahkan meringkaskan isi kandungan buku ini yang setebal 279 muka surat.

Tiada ulasan: