Khamis, 20 November 2008

Batal Mou Al-Azhar : Kedutaan Malaysia Tidak Bertanggungjawab !

Laporan dari www.harakahdaily.net :

Batal MoU, PM digesa siasat kedutaan

Intan Abdullah | intan@harakah.net.my
Thu | Nov 20, 08 | 5:18:55 pm MYT

KUALA LUMPUR, 20 Nov (Hrkh) -Pemuda PAS Pusat mendesak Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi agar menjalankan siasatan terhadap Kedutaan Besar Malaysia di Mesir yang gagal mengambil tindakan menyampaikan surat rayuan pembatalan MoU bersama Universiti Al-Azhar.

Dalam satu memorandum yang diserahkan kepada Setiausaha Politik Kanan Perdana Menteri, Dato' Ahmad Yaakob yang berjanji akan membawakannya kepada Abdullah.

Naib Ketua Pemuda PAS, Ustaz Azman Shapawi berkata pihaknya menggesa Perdana Menteri menyemak kembali integriti Kedutaan Malaysia di Mesir setelah difahamkan terdapat surat yang dihantar Abdullah bagi menarik semula keputusan pembatalan perjanjian kerajaan Malaysia dengan universiti tertua di dunia itu.

"Ia merupakan harapan semua IPT yang dibatalkan MoUnya agar disambung semula, kerana ia adalah masa depan pendidikan Islam secara amnya di Malaysia," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Namun, berdasarkan maklumat yang diterima Azman, pihak kedutaan tidak menjalankan peranan dan tanggungjawab yang diberikan Abdullah dengan tidak menyerahkan surat tersebut kepada pihak Al-Azhar.

"Setakat ini, kami mendapat maklumat bahawa pihak kedutaan tidak mengambil sebarang tindakan yakni tidak menyerahkan surat tersebut kepada kedutaan Malaysia di Kaherah.

Pihaknya juga curiga dengan keengganan Kedutaan Malaysia Mesir yang diketuai oleh Dato' Zainal Abidin Abdul Kadir dalam mempermudahkan urusan penghantaran pelajar Malaysia melanjutkan pengajian ke Mesir.

"Kita mendapat maklumat yang sahih mengenai tindakan pihak kedutaan mendedahkan sikap mereka yang tidak membantu proses muadalah ini diteruskan - tetapi ianya tidak dapat disebarkan atas sebab keselamatan.

"Ini secara tidak langsung akan mengorbankan masa depan pelajar pengajian Islam yang ingin melanjutkan pengajian di sana malah peruntukan pendidikan yang diperolehi juga tidak setanding dengan pelajar jurusan lain," ujarnya.

Selain itu, beliau turut menyatakan bahawa pelajar jurusan selain pengajian Islam tidak menghadapi tekanan mengenai kemasukan ke universiti tersebut.

"Yang hairannya, hanya pelajar yang menuntut jurusan pengajian Islam sahaja yang terpaksa berdepan dengan kerenah dan masalah seumpama ini. seddangkan pelajar perubatan dan lain-lain tidak pula menghadapinya," katanya lagi.

Menurutnya juga, sebelum ini Pemuda PAS telah mengambil inisiatif dengan menghantar wakil mereka bertemu pihak pengurusan Universiti Al-Azhar bagi memperhalusi isu sebenar di sebalik pembatalan MoU tersebut.

Memorandum mendesak kerajaan Malaysia campurtangan terhadap isu penarikan keputusan pembatalan MoU oleh Universiti Al-Azhar tersebut diserahkan rombongan pemuda PAS pada 20 November lalu di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya.

Ia ditandatangani oleh kira-kira 25 organisasi mahasiswa dan Institusi Pengajian Tinggi yang terlibat dengan program muadalah ini.

Turut serta mengikuti majlis serahan tersebut Setiausaha Pemuda, Ahmad Sabki Yusuf; Ketua Pemuda PAS Wilayah, Kamarulzaman Mohamed dan Ketua Penerangan Pemuda PAS Selangor, Mohd Sany Helmyzan. - mks._

Catatan: Terima kasih DPP Pusat atas kesungguhan membela mahasiswa pengajian Islam yang dinafikan hak untuk ke Mesir. Bukan ini kali pertama institusi pengajian Islam dizalimi. Rekod kejahatan Barisan Nasional terhadap institusi agama sudah tersimpan didalam sejarah. Kepada sahabat-sahabat yang berada diluar Negara : Janganlah bimbang sangat untuk melibatkan diri secara agresif dengan perjuangan dan tarbiah semata-mata bimbang pulang nanti sukar dapat kerja, sijil tak diiktiraf dll. Rezeki dan kerja, Allah dah susun sejak dalam perut mak antum lagi.Janganlah ajar diri jadi penakut sangat. Rugilah belajar tentang Aqidah !!!

Tiada ulasan: