Ahad, 17 Mei 2009

Ust Zul Memali : Tahanan 2 X ISA meninggal dunia

Saya menerima pesanan ringkas sebentar tadi dari Malaysia.

Seorang bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri @ Internal Security Act (ISA) yang lebih dikenal sebagai Abg Zul Memali @ Zul Memali kini telah kembali ke rahmatullah. Abg Zul atau nama sebenarnya Ust Zulkifli Ahmad meninggal dunia petang semalam setelah menderita sakit yang agak lama yang dikatakan rentetan dari penyeksaan yang beliau alami didalam tahanan ISA.

Ust Zul ditahan ISA pada tahun 2001 atas tuduhan terlibat dengan rangkaian pengganas KMM (Kumpulan Militan Malaysia) pimpinan Ust Nik Adli bin Nik Abdul Aziz. Beliau yang pernah menuntut ilmu di Pakistan pernah mengambil kesempatan berjihad bersama Mujahidin di Afghanistan pasca penjajahan Soviet Union ketas Afghanistan. Rentetan dari serangan WTC Amerika tanggal 11 Set 2001, maka Amerika mengaitkannya dengan plan dari Usamah bin Laden. Akhirnya semua para Mujahidin yang pernah menerima tarbiah jihad di Afghanistan menjadi mangsa oleh kerajaan-kerajaan pro Amerika dinegara mereka sendiri termasuklah Malaysia.

Ust Zul ‘sengaja’ dibebaskan segera dari ISA oleh pihak keselamatan kerana dibimbangi sakitnya akan menyebabkan kematian di penjara. Maka dia dibebaskan juga.

Kali pertama Ust Zul ditahan dibawah ISA adalah pada tahun 1985 iaitu ketika Peristiwa Memali. Selepas selesai serangan oleh pihak polis, beliau dan beberapa penduduk Memali disumbat ke ISA.

Jenazah Ust Zul selamat dikebumikan jam 11 pagi tadi di kampungnya iaitu Memali, Baling Kedah.

Al-Fatihah Untuk Ust Zul
Mudah-mudahan beliau dikurniakan darjat sebagai syuhada’.InsyaAllah
.

1 ulasan:

panod berkata...

Innalillah wa inna ilaihi rajiun...