Sabtu, 23 Mei 2009

Kuliah Ust Taib Azamudin

Kondisi di tanah air hari ini agak parah, kritikal dan memeningkan. Baik kemelut rampasan kuasa di Perak yang berakhir dengan kegelisahan dikalangan rakyatnya terhadap status MB, reputasi mahkamah sebagai elemen penting dalam perundangan yang kian bercelaru dek campur tangan pihak penguasa yang gila, permasalahan ummah yang semakin meruncing dan 1001 jenis kekacauan dan keributan lain. Maka setiap detik waktu, muncullah orang-orang baik individu atau berkumpulan yang muncul ditengah-tengah badai kekacauan ini akhirnya mendabik dada mengaku mereka adalah ‘BENAR’ dan berada dipihak yang ‘BENAR’.


Al-Fadhil Y.B Ust Taib Azamudin ( Ahli Parlimen Baling / bekas Imam Masjid Negara ) mengambil inisiatif yang baik dan tepat pada waktunya, membahasakan permasalahan ini dalam Kuliah Maghribnya pada malam tadi yang bertajuk ‘BENAR’ di sebuah masjid di Gombak ketika saya menumpang teduh dirumah seorang teman.


Antara isinya adalah:


1) Benar adalah apa yang mendorong kita untuk mengerjakan kebaikan. Benar adalah bersumber dari iman. Orang yang bermasalah imannya, maka bermasalahlah sudut kebenarannya. Antara peringkat benar : sidqatullisan ( benar pada lidah / ucapan ), benar pada tindakan dalam segenap aspek kehidupan. Ukuran benar atau tidak tindakan itu adalah tindakannya benar-benar selaras dengan kehendak Islam. Maka barulah ia boleh mengaku dia golongan ‘BENAR’.


2) Antara kesilapan ibu bapa pada hari ini adalah, mereka sering menyebut kepada anak-anak yang ingin menyambung pengajian : “ belajarlah tinggi-tinggi…balik nanti mudah dapat kerja..” Ini adalah ucapan yang bermasalah. Kita telah rosak niat daripada belajar sebagai tuntutan ibadah menjadi belajar sebagai alat mencari pekerjaan dan penghidupan. Padahal dengan ilmu itu nantilah, rezeki itu Allah berikan tanpa kita merosakkan niat dengan belajar untuk kerja.


3) Orang berilmu atau sesiapa sahaja mesti menjaga soal halal haram khasnya dalam urusan makan dan minum. Cuba sedaya upaya ‘memberatkan tulang’ daripada makan sesuka hati atau ‘ikut dan’ sahaja dimana-mana kedai tanpa mempedulikan soal bagaimana solatnya si peniaga, akhlaknya, pengetahuannya tentang toharah ( penyucian )…bagaimana kita boleh makan dikedai orang yang kita ketahui tidak menjaga solat atau tidak solat, orang yang tidak tahu urusan toharah..maka, inilah antara punca iman kita menjadi bermasalah..kebenaran sukar diterima..makanlah dikedai orang yang kita jelas urusan ibadahnya, menjaga solatnya, tahu kemana wang rezekinya dibelanjakan..maka,para ulama’ jarang kelihatan makan dikedai-kedai melainkan dirumah mereka sendiri hasil tangan mereka sendiri..


4) Perkembangan dakwah Islam di Malaysia sangat mengejutkan, tetapi membanggakan. 15 tahun dahulu, kita tidak terfikir orang Hindu, Buddha dan sebagainya boleh dekat dengan umat Islam. Kini, mereka sudah berani bertemu Tn.Guru Nik Abdul Aziz untuk mendengar penjelasan-penjelasan tentang Islam..bahkan anggota Kelab Penyokong PAS mencecah angka 30,000 orang. Puluhan tahun UMNO memerintah Malaysia, mereka gagal memperkenalkan ‘izzah Islam kepada Non-Muslim kerana pelbagai kebimbangan, kepentingan… pada hari kiamat tidak ada alasan lagi untuk kita mengatakan kesukaran kita memperkenalkan Islam kepada mereka..kerana kita telah berada dalam keadaan yang cukup mudah pada hari ini..paling mudah, praktikkan Islam pada kehidupan kita..maka, akhirnya non-Muslim akan melihatnya..walaupun mungkin mereka tidak segera mengucapkan syahadatain, tetapi cukup dengan mereka faham dulu ajaran Islam.


Inilah sedikit sebanyak isi-isi penting yang masih saya ingat daripada kuliah beliau walaupun dalam keadaan yang agak ‘berat mata’ keletihan sedikit.

1 ulasan:

aza ni berkata...

apa yang anda sampaikan ada kebenarannya.izinkan saya memetik sedikit juadah dari laman anda untuk dihidangkan dalam laman saya.InsyaAllah saya akan cuma menyelami hasrat dan kehendak warqah anda dan sampaikan balik dalam bentuk yang seiras,supaya tak lari dari maksud asalnya.