Selasa, 9 Jun 2009

Terimalah seadanya...

Apabila disebut lepasan pengajian agama, rata-rata men’sinonim’kan mereka dengan Al-Azhar, Mesir khasnya dan Timur Tengah umumnya baik Jordan, Syria, Yaman, Maghribi ( Morocco ) dan sekitarnya. Jika disebut pelajar agama keluaran dalam Malaysia atau bukan mana-mana Negara Arab, maka lain pula pandangannya. Jangan salahkan mereka, itulah persepsi rata-rata orang awam di Negara kita yang cukup teruja apabila mendengar ‘ustaz ini lepasan Al-Azhar, Jordan, Syria…”

Puncanya, Mesir dilihat sebagai pusat keilmuan yang ulung, tertua, gah dengan ribuan ulama’nya dan bumi para Anbiya’ yang agak ramai disana. Kekuatan Islam dan ummah pernah tertegak disini melalui beberapa kerajaan yang sempat menaungi ummah sehinggalah kembalinya Mesir ke tangan ‘Fira’un’ pasca-moderan. Menulis kehebatan bumi Mesir tidak akan selesai sehari dan membicarakan tentangnya, tidak cukup semalaman. Makanya, keaslian ilmu melalui kitab-kitab turathnya sudah tentu dicari disana. Ditambah lagi, praktikal pergerakan Islam era moden ‘terlatih’ dibumi ini dengan Ikhwan Musliminnya yang kini merebak ke puluhan Negara-negara arab disekitarnya.

Namun, kesukaran demi kesukaran untuk kesana baik kesukaran yang sedia terjadi atau kesukaran yang sengaja ‘dijadikan’ , membuatkan pelajar-pelajar Malaysia beralih arah ke pelbagai Negara lain sebagai alternative baru untuk menyambung pengajian.

Pelajar-pelajar lepasan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) kini tidak lagi menjadikan kolej-kolej swasta atau mana-mana IPTS sebagai tempat ‘transit’ sementara mereka sebelum ke Al-Azhar kerana mengetahui kemasukan ke kolej-kolej ini umpama mencari jalan ‘kematian’ bagi mereka untuk ke sana nanti gara-gara pembatalan MoU. Akhirnya, kolej-kolej yang menawarkan pengajian agama ini hanya menjadi tumpuan lepasan SPM sahaja yang mana mereka bisa mendapatkan Diploma disini berbanding lepasan STAM yang terpaksa menyambung tahun terakhir ( tahun 4 ) di Al-Azhar atau dimana-mana tempat lain. Alhamdulillah, kini Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Kedah memberi nafas baru apabila lepasan STAM bisa menghabiskan pengajian diperingkat Ijazah disana.

Semalam bermula kemasukan mahasiswa baru di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Kelantan iaitu antara 18 buah IPTS yang menjadi mangsa pembatalan MoU Al-Azhar dan saat ini, mahasiswa baru sedang didalam Minggu Orientasi Pelajar Baru ( Minggu Ukhwah Islamiyyah – MUI ). Dahulunya setiap tahun, mahasiswa baru melebihi angka 300 orang.Sebentar tadi, saya menghubungi seorang teman di KIAS. Katanya “ kelmarin MUI…peserta ( mahasiswa ) tak ramai..muslimin 56..muslimat 96…” .Bermakna jumlahnya adalah 152 orang sahaja. Alhamdulillah, Jordan membuka ruang bagi mereka dan Madinah akan menyusul, insyaAllah.Bagaimana jumlah mahasiswa pengajian agama di IPTS lain, saya tidak tahu.

Baiklah, adik-adikku sekalian..teruskan pengajian. Niatkan kerana Allah, kuatkan kezaman dan kesungguhan, belajar untuk beramal dan keluarkan diri dari kejahilan serta bulatkan tekad, ilmu perlu disampaikan pada ummah. Untuk teman-teman di Mesir sana, anda wakil-wakil umat Islam Malaysia yang masih tersisa disana. Maka, ambillah sebanyak mungkin mutiara berharga disana, bukan menjadi pelancong ! Jangan sampai beberapa tindakan-tindakan kita menyebabkan adanya ‘orang-orang jahat’ yang mengambil kesempatan untuk menjadikan sikap dan tindakan kita sebagai alasan bagi mereka untuk menyukarkan mahasiswa Malaysia kesana lagi walaupun masih banyak alasan lain sebenarnya. Kerana, percayalah..masih ramai anak-anak Malaysia yang rindu untuk mencari keaslian ilmu disana.

Namun, bagi orang seperti saya..cukuplah..insyaAllah..disini sudah baik bagi saya dan teman-teman yang tahap dan kadar kemampuan dalam pelbagai perkara agak rendah dan mungkin ada hikmahnya saya dan teman-teman kesini. Jemputlah datang..banyak perkara baik disini jika anda mahukan..

2 ulasan:

teuku@ceh berkata...

kami terima seadanya............

SENIOR KUIN berkata...

kemasukan pelajar baru KUIN,1200 orang,22HB ni second intake yang bakal masuk mencecah 500 orang INSYAALLAH,jangan bimbang masih ramai yang berminat masuk ke IPTS islam,,ini buktinya..