Rabu, 10 Jun 2009

Deklarasi Pemilu Damai 2009 : Bilakah negaraku ingin berubah ?

TVRI sebentar tadi ( jam 8.00 – 9.00 mlm ) menyiarkan secara langsung dari Jakarta majlis Deklarasi Pemilu Damai 2009 diantara calon Presiden dan wakil-wakil Presiden. Sangat menarik. Calon-calon Presiden Indonesia, Susilo. Megawati dan Jusuf Kalla bersama calon-calon wakil Presiden (timbalan) boleh bersama diatas sebuah pentas disaksikan ribuan rakyat Indonesia khasnya dari pendokong dari partai-partai yang bertanding untuk jawatan Pres dan wakil pres 8 Julai ini.

Semua mereka bergilir naik ke pentas menyampaikan ucapan berbentuk tawaran-tawaran pada rakyat secara terbuka tanpa sekatan sedikit pun. Semuanya berpeluang menyatakan misi dan visi serta manifesto masing-masing sambil didengari oleh pendokong semua partai-partai yang bertanding itu.

Setelah selesai, ketua Komisi Pemilihan Umum (KPU) atau SPR (jika di Malaysia) naik ke pentas dan menjemput semua calon Pres dan wakil mereka naik ke pentas. Beliau membacakan ikrar dan semua calon mengikuti bacaannya. Isinya berupa janji untuk melaksanakan amanah kepada rakyat dan Negara dengan baik serta bersedia mewujudkan Pemilu Damai. Di akhirnya, 3 calon Pres dan 3 wakil masing-masing memegang tangan dan mengangkatnya bersama-sama sambil tersenyum melambai tangan kepada pendokong-pendokong mereka.

Bilakah Malaysia akan membuka ruang sedemikian secara adil kepada semua partai politik ?Ceramah dikepung FRU. Himpunan di sembur gas pemedih mata, disepak terajang bagai nak gila. Media diperalatkan sesuka hati macam harta UMNO. Harakah, Siasah dan Suara Keadilan dirampas. Penceramah dan penganjur disumbat ke dalam trak. Memalukan ! Negara maju seperti Malaysia bertindak bodoh dan penakut berbanding Negara yang kurang stabil ekonomi dan kadar kemiskinannya. Saya rindu melihat Tuan Guru Haji Hadi boleh berada diatas pentas dengan Dato’ Najib sambil mengemukan manifesto masing-masing yang disiar secara live di TV. Tapi, mungkinkah itu akan terjadi??? Jawablah sendiri. UMNO yang dahulunya makhluk paling seronok mendengar pilihanraya, kini bagai diserang hysteria apabila bunyi adanya pilihanraya kecil…

Tiada ulasan: