Selasa, 2 Jun 2009

Imprealisme di Indonesia

Kata Bapak Dosen ( pensyarah ) kami didalam bilik kuliah, dahulu di Indonesia ada seorang orientalis dari Belanda yang dihantar khas dalam misi penjajahan Negara umat Islam Indonesia. Namanya Snouck Hurgronje ( 1857-1936 ). Antara tempat yang terawal pihak kuffar Belanda melakukan imprealisme adalah wilayah Aceh Darussalam. Ratusan tahun Belanda gagal melakukan penjajahan melalui pendekatan bersenjata ke atas Aceh. Akhirnya mereka menghantar Snouck sebagai ‘duta’ mereka.

Selama berada di Aceh, tugasan Snouck adalah menjadi peneliti adapt dan budaya umat Islam di Aceh. Bagi penjajajah, dengan memahami kondisi dan budaya setempat memudahkan mereka melakukan imprealisme tersebut, bukan dengan mendahulukan serangan bersenjata kerana umat Islam di Aceh adalah para pejuang yang sangat kuat dan berani walaupun hanya berbekalkan senjata buluh runcing sahaja disaat itu.

Snouck mengambil masa yang sangat singkat iaitu 10 tahun sahaja ‘mendiami’ Aceh sebagai peneliti setelah Belanda gagal menjajah Aceh. Beliau berperwatakan yang sangat baik dengan masyarakat Indonesia, berkahwin dengan wanita Indonesia dan akhirnya mengisytiharkan dirinya memeluk Islam bagi mengelabui mata umat Islam di Indonesia. Namanya ditukar kepada Haji Abdul Ghafur dan juga dikenali sebagai Haji Putih kerana beliau orang putih.

Dengan dana dari kuffar Belanda, beliau menunjukkan keikhlasannya dengan mendirikan masjid yang banyak di Aceh. Maka saat itulah, Snouck memunculkan hadith yang berbunyi ‘dunia adalah bangkai, maka cinta pada dunia umpama anjing’. Akhirnya umat Islam asyik dengan ibadah, dengan masjid sahaja..Belanda pun datang dan menjajah umat Islam di Indonesia khasnya Aceh dengan mudah setelah Snouck pulan ke Belanda dan menyampaikan adapt dan budaya umat Islam di Indonesia yang perlu dihormati oleh Belanda bagi memudahkan penjajahan.

Baca juga disini: http://mohdfikri.com/blog/biografi-tokoh/tokoh-orientalis/christiaan-snouck-hurgronje-1857-1936.html

Tiada ulasan: