Isnin, 15 Jun 2009

Dari Manohara ke ambalat..kini dera TKI pula.

Belum selesai isu Manohara dan anak Sultan Kelantan, media Indonesia meneruskan paparan isu ambalat ( sempadan Negara ) rentetan dari kapal Malaysia yang masuk ke kawasan Indonesia dan minggu ini, sekali lagi media Indonesia bertalu-talu tanpa henti sehingga hari ini mendedahkan pula permasalahan TKI di Malaysia.


TKI adalah ringkasan dari Tenaga Kerja Indonesia. Kebanyakan TKI baik lelaki mahupun wanita dihantar ke Malaysia. Ada yang diambil menjadi pekerja binaan dan wanitanya ada yang diambil bekerja dikedai-kedai makan serta pembantu rumah.


Malangnya, berita-berita mengenai penyeksaan yang dialami oleh pembantu-pembantu rumah dari Indonesia yang bekerja di Malaysia mula didedahkan satu persatu. Antaranya satu kes di Selangor yang melibatkan majikan berbangsa Cina yang mendera teruk pembantu rumahnya. Ketika ditemuramah media, wanita ini menunjukkan keadaan wajahnya dan hidungnya yang patah diketuk. Diikuti pula dengan kes percubaan bunuh diri seorang pembantu rumah Indonesia yang tidak tahan disiksa majikannya. Beberapa kes penderaan ini mula dilapor satu persatu oleh media Indonesia. Klip video dan gambar-gambar Nirmala Bonat yang diseterika dahulu diulang tayang semula.


Jika dalam isu Manohara, rata-rata orang cerdik pandai menjadi muak mengikuti perkembangannya, namun dalam isu penderaan TKI ini, warga Indonesia mula membuka mata. Saya tidaklah faham tentang system penghantaran TKI ke Malaysia. Adakah mereka bersendirian ke Malaysia atau melalui apa-apa syarikat yang menguruskan pengambilan TKI atau sebagainya, saya juga kurang tahu. Bagaimana pertanggungjawaban pihak yang mengurus mereka, kita juga kurang mengathuinya.


Walau apa pun, pihak pemerintah Malaysia tidak boleh berdiam diri begitu sahaja apabila isu penderaan mereka ini terbongkar satu demi satu samada oleh majikan berbangsa Cina atau Melayu, non Muslim atau Muslim sekalipun. Hubungan antara Malaysia dan Indonesia jangan sampai berantakan.

Tiada ulasan: