Ahad, 7 Jun 2009

Kebodohan Manohara

Media Indonesia yang berbulan-bulan ‘mencari untung’ menjadi pengulas dan melonjakkan Manohara bagai bidadari dari kayangan, hari ini menjadi bebal pula menimbulkan persoalan-persoalan kepada Manohara.

Manakan tidak, hari demi hari para simpatisan Manohara seorang demi seorang meninggalkannya. Yang dahulunya memaki hamun anak Sultan Kelantan, kini memaki Manohara pula. Yang menjalankan provokasi menggila dimedia, kini mula beralih arah menimbulkan semula tujahan pertanyaan-pertanyaan maut buatnya. Laporan hospital kononnya dia didera Tengku Fakhri masih tidak jelas, dibahagian mana dia didera masih kabur. Yang dibisingkan, kononnya ia dilarikan secara paksa selepas menunaikan umarh beberapa tahun yang lalu.

Maka, Manohara yang baru berumur 17 tahun dan berbekalkan wajah yang cantik, tubuh yang terdedah-dedah, kaki yang jinjang yang kebudak-budakan ini hanya menjadikan ibunya yang bertudung rapi sebagai jurucakap dihadapan media setiap kali siding media. Yang sering diluahkan si ibu, dia tidak diberi izin untuk bertemu Manohara di Malaysia. Pihak Malalysia yang menghalang dan menyukarkannya. Manohara hanya sekali sekala sahaja berbicara. Selebihnya tersenyum membuat aksi-aksi menagih simpati. Untung si ibu menjadi jurucakap.

Beberapa hari yang lalu, dia pulang ke Indonesia. Entah berapa jenis intelijen yang membantu kepulangannya. Siapa intelijen ini dan apa kepentingan mereka???

Terkini, pihak kedutaan Indonesia yang berada di Malaysia sendiri akan mengambil tindakan tegas kepada Manohara yang menuduh mereka ‘disuap’ oleh pihak Malaysia. Hari ini pula, peguam yang nekad untuk mewakili Manohara pula bertindak menarik diri dan bakal dig anti oleh peguam yang lain kerana muak melihat ketidakseriusan anak guamnya yang jalan ceritanya penuh kekaburan.

Ada apa sebenarnya Manohara ini ? Apa yang dicarinya ? Apa yang ingin diselindunginya jika benar-benar kemanusiaannya dicabul ? Kami yang berada di Indonesia pula yang sering dipersoalkan dan diperli setiap hari. “ waduhh..ngapaian anak Sultan Kelantan perlakukan begitu sih…”inilah setiap hari kalimah yang kami terima sehingga terasa muak, tetapi tidak sampai termuntah. Hari ini ucapan ini makin menghilang dari teman-teman dan jiran berdekatan rumah akibat melihat kebodohan dan kebengongan Manohara. ( kalaulah Saiful Bukhari yang tuduh Anwar liwat ini tahu, mungkin Saiful pun ketawa pada Manohara ). Jika benar, mengapa terlalu banyak fakta yang disembunyikan sehingga bertukar-tukar jalan ceritanya ?

( Hajat dihati tidak mahu bicara soal Manohara ini. Tapi, telinga sudah terasa panas kemerah-merahan dek pertanyaan setiap hari…Manohara oh Manohara…kok ngapain kamu jadi gitu sih...)

Tiada ulasan: