Isnin, 6 Julai 2009

Siapa Bakal Pres dan wakil.Pres Indonesia ?

Kempen Pemilihan Umum (Pemilu) calon Presiden dan calon wakil Presiden Indonesia 2009 telah berakhir pada hari semalam ( Sabtu ). Dalam peraturan Pemilu di Indonesia, tempoh berkempennya sangat panjang,berbulan-bulan, namun ia mesti dihentikan beberapa hari sebelum hari Pemilu. Hari ini semua iklan-iklan di TV dihentikan, banner dijalanan segera diturunkan oleh majlis perbandaran, poster-poster dan apa sahaja symbol-simbol mana-mana partai dihilangkan kesemuanya.


Program rasmi besar-besaran ketiga-tiga calon ini berupa himpunan besar-besaran terakhir dilakukan Sabtu kelmarin. Susilo dan gandingannya mengadakan rapat besar-besaran di Stadium Bung Karno, Jakarta yang dihadiri puluhan ribu pendokongnya dan partai-partai yang berkoalisi dengan mereka berdua walaupun tidak bertanding. Partai Keadilan Sejahtera (PKS) turut kelihatan kibaran benderanya didalam acara rapat Susilo-Boediono kelmarin.


PKS antara partai yang memberikan dokongan pada SBY dan gandingannya. Walaupun secara peribadi, saya agak sedikit terkejut dengan dokongan PKS tersebut. Namun, sebagai sebuah partai yang memperjuangkan Islam, setiap tindakan mereka, merekalah yang lebih mengetahui baik dan buruknya, bagaimana Fiqhul Waqi’ mereka, bagaimana Fiqhud Dakwah mereka dan seumpamanya samada mendatangkan keuntungan untuk Islam atau tidak. Kerana mereka juga ada majlis Syura yang memutuskan sesuatu tindakan. Perlu diingat bahawa, semua partai-partai yang memberikan dokongan kepada mana-mana calon pres yang bertanding ini, mereka telah mempunyai kontrak politik yang telah disepakati. Maksudnya, mesti ada sesuatu yang perlu dilakukan oleh Susilo-Boediono jika menang nanti sebagai ‘perjanjian’ kepada partai-partai yang mendukungnya ini. Maka, PKS lebih mengetahui mengapa mereka mendukung SBY-Boediono dan mereka lebih tahu apa keperluan yang perlu mereka ‘mengarahkan’ kepada SBY untuk dilaksanakan nanti.


Bagi Megawati dan pasangannya, Prabowo Subianto, rapat mereka bersama pendokong diadakan besar-besaran di Semarang dan Jusuf Kalla-Wiranto pula di Jawa Timur, turun dalam himpunan besar-besaran bertemu para pendokong, para ulama’, kiyai-kiyai, melawat pesantren dan sebagainya. Jusuf Kalla mempunyai sedikit pengaruh kepada pesantren kerana latar belakang agamanya dan keluarganya yang berkait dengan pesantren.


Jika ingin dilihat kepada penampilan secara zahir, maka pasangan Jusuf Kalla-Wiranto lah yang kelihatan agak baik penampilannya dengan isteri-isteri yang berjilbab (foto 1) berbanding Megawati yang jelas sangat sukar melihat jilbab dikepalanya (foto 2)dan Susilo yang mempunyai isteri yang tidak berjilbab bersama gandingannya Boediono (foto3 ).


[ mengapa PKS memilih menyatakan dukungan kepada pasangan SBY-Boediono, tetapi tidak kepada Jusuf Kalla-Wiranto atau Mega-Prabowo, InsyaAllah saya cuba akan sampaikan dalam artikel berikutnya. Ia memerlukan kepada penelitian dan sedikit kajian dan diskusi bersama beberapa individu. Nantikan ]

Tiada ulasan: