Isnin, 20 Julai 2009

2 Hotel di Jakarta di Bom : Mengapa Pengganas Sering Umat Islam ?

Sekitar jam 11.20 pagi tadi sewaktu berada di lapangan terbang Bandara Sultan Iskandar Muda dalam rangka menghantar ayahanda dan teman-temanya pulang ke Malaysia serta menyambut adik-adik mahasiswa baru dari Ma’ahad Tahfiz Malim Nawar,Perak dan Taman Pengajian Islam, Kemaman yang akan melanjutkan pengajian ke tahun pertama di IAIN Ar-Raniry, saya menerima sebuah SMS dari seorang sahabat yang berada di UIN Jakarta.


Bunyinya begini :

“ Assalamualaikum..akhirnya Polis Republik Indonesia (Polri) kehabisan akal untuk menjawab pertanyaan public, mujahidin lagi menjadi kambing hitam, padahal Islam


1) Melarang berperang pada Bulan Haram (Rejab) – lihat QS.2 : 149, QS 9: 5 dan 36 dalam tafsirannya ayat ini menjelaskan larangan berperang kecuali kerana diserang musuh.


2) Tabayyun – lihat QS. 4: 94 menurut tafsir ‘meneliti’ disana termasuklah meneliti tempat, situasi dan kondisi, ada tidaknya Muslim, dan musuh yang akan diserang.


Maka ini bukan aksi mujahidin tetapi konspirasi untuk menyudutkan Islam. Untuk itu sebagai Muslim hendaklah meneliti setiap berita yang diterima ( QS: 49 : 6 ). Jangan turut membe seperti media fasiq ini. Fitnah kembali ditebar, rapatkan barisan. Kebenaran akan secepatnya terungkap. Islam bukan agama semberono. Semua tercipta ada aturan….forward ke teman-teman lain akh”.


Saya membalas mesejnya dan mengucapkan terima kasih:

“ salam, syukran ukhti..ana setuju. Ini memang mainan Amerika…dan kalau umat Islam bom hotel itu pun, ana tidak akan bersetuju…tapi, insyaAllah, bukan umat Islam”.


Hari ini pihak polis Indonesia mula mewar-warkan kononnya pengebom 2 hotel di Jakarta tempoh hari adalah ‘orang-orang’ Nordin Mat Top, seorang yang sering dikaitkan dengan pertubuhan Jama’ah Islamiyyah (JI). Dalam masa yang sama Amerika dan Australia mula menawarkan diri untuk membantu polis Indonesia atas nama kerjasama memerangi keganasan. Bagi pasukan Manchester United (MU) yang dijadualkan akan menginap disalah satu hotel ini pada hari ini untuk perlawanan bola sepak dengan Indonesia, telah membatalkan kehadiran mereka ke Indonesia dan khabarnya mereka baru melakukan perlawanan di Malaysia.


Motif serangan belum diketahui sepenuhnya, namun nama Nordin Mat Top dan Dr.Azhari ( Malaysia ) yang sudah meninggal dunia beberapa tahun lalu kini menghias media massa, Indonesia. Pada hari kejadian, dilaporkan 9 orang mati termasuk beberapa warga Amerika, Australia dan Swirtzeland serta selebihnya pekerja hotel dan beberapa warga Indonesia sendiri.


Saya masih teringat ucapan Ust Fauzan Al-Ansori iaitu pimpinan Majlis Mujahidin Indonesia (MMI) dalam sebuah seminar mengenai perbahasan buku ‘Aku Melawan Teroris-Imam Samudra’ beberapa tahun lalu, kata beliau “ saya pernah bertemu dengan seorang pegawai tinggi polisi Indonesia dan bertanyakan kepadanya..”pak, apakah orang-orang bukan Islam tidak ada yang ganas (terror) ? mengapa apabila ada aksi-aksi terror, maka yang akan keluar adalah nama-nama umat Islam sahaja ? mengapa tidak ada keganasan-keganasan..namanya orang kafir? Beliau mendiamkan diri..”


Mudah-mudahan kita tidak terperangkap dalam permainan ini walaupun kadangkala dimedia sering dipaparkan kononnya ini perbuatan mujahidin, ini rakaman ucapan mereka, ini surat wasiat mereka, ini pengakuan mereka…ini..ini…Pembaca sekalian ! Jangan lupa bahawa Amerika dan inteligennya, Australia dan inteligennya, Israel dan inteligennya, Negara kuffar dan intelegennya adalah golongan yang cekap dan bijak mengatur apa sahaja strategi…bahkan umat Islam sahaja boleh digunakan oleh mereka untuk membuat apa-apa pengakuan kononnya ini adalah tindakan jihad dan syahid. Jangan lupa ! Tragedi bom Bali 2002, dan tragedy WTC 11 Sept 2001 antara bukti nyata betapa cekapnya pihak CIA, Mossad dan beberapa buah inteligen berperanan.

Tiada ulasan: