Khamis, 9 Oktober 2008

Terkini: Kepulangan Hasan Tiro masih dibimbangi !

Menjelang Kepulangan Hasan Tiro...
Kepulangan Teungku Dr Hasan Muhammad Ditiro, pendiri GAM pada 11 Okt ini masih dibimbangi oleh pihak Tentera Nasional Indonesia (TNI) yang pernah berkonflik dengannya. Ini dapat dilihat melalui kenyataan-kenyataan pimpinan-pimpinan tertinggi TNI sejak beberapa hari menjelang kepulangan Hasan Tiro. “ Kita anggap Hasan Tiro sebagai warga negara asing yang berkunjung ke Indonesia. Jadi tidak ada sesuatu yang menjadi perhatian TNI ”, jelas kepala Pusat Penerangan TNI, Marsekal Muda TNI Sagom Tamboen di Hotel JW Marriot, Jakarta Selatan semalam. Mengenai kebimbangan beberapa pihak terhadap kepulangan Hasan Tiro yang dianggap akan mempengaruhi simpatisan dan kombatan GAM di Acheh, beliau menjawab, “ ya, soal itu tanya pada GAMnya dong. Kami tidak melihat itu kira-kira bagaimana pengaruhnya atau dampaknya. Kita tanyakan saja kepada mantan GAM”.

Sagom Tamboen juga berkata, “ apalagi dengan kedatangannya itu, kita lebih waspada .Kita tidak mahu gara-gara kehadiran seorang warga dari luar negara menbuat tugas kita lebih berat disana. Saya kira seperti dikatakan beberapa pihak bahawa itu harus menjadi perhatian. Tapi kita tidak bisa mengarahkan atau menuduh kea rah itu. Jangan sampai sesuatu yang menjadi pembicaraan public diabaikan, itu tidak bisa, kerana kita bisa terlepas pandang. Kewaspadaan dari semua pihak harus dilakukan”.

Walaubagaimanapun, pihak kepolisian akan tetap menyiapkan juga pengamanan atas kedatangan Hasan Tiro yang kini mencapai usia 83 tahun setelah 29 tahun meninggalkan Acheh. “ Pengamana tetap dilakukan, tetapi standard tamu biasa” jelas Bambang Hendarso yang merupakan pihak kepolisian Indonesia. Serambi Indonesia semalam turut melaporkan bahawa seramai 360 pengawal keselamatan akan disediakan oleh Komite Peralihan Acheh (KPA) bagi melancarkan perjalanan kunjungan Hasan Tiro ke beberapa tempat sejak menjejakkan kaki ke Acheh Sabtu ini. Kepulangan beliau akan disambut sebagai tamu pemerintah Acheh dan Komite Peralihan Acheh (KPA) akan menyediakan 60 pengawal personal dan 300 personel lainnya merupakan pengawal yang menggunakan Id card secara khusus. Walaubagaimanapun, pihak KPA mengakui bahawa sistem pengamanan kepulangan Hasan Tiro dikendalikan sepenuhnya oleh kepolisian.

Wali Nanggroe ini sebaik tiba pada jam 10.30 pagi akan terus ke pejabat Gabenor Acheh dari airport Sultan Iskandar Muda. Sekitar jam 2.30 petang, beliau akan terus ke Masjid Baiturrahman sebagai acara kemuncak. Antara tempat yang akan dikunjungi beliau ialah makam Teungku Chik Ditiro yang merupakan pejuang ulung Acheh yang ada hubungan kekeluargaan dengannya serta pulang ke kampung kelahirannya di Lamulo, Tiro. Maklumat yang diterima juga menyebut, ribuan massa akan bergerak dari daerah masing-masing untuk menyambut kepulangan Hasan Tiro di Bandar Acheh. “ Kita berharap kepulangan Wali Nanggroe Hasan Tiro menunjukkan perdamaian sudah benar-benar terjadi di Acheh, “ kata sekretaris jenderal Himpunan Ulama Dayah Acheh (HUDA), Teungku Faisal Ali semalam. Acheh mempunyai kepadatan penduduk seramai 4.2 juta orang yang majoritinya beragama Islam.
Serambi Indonesia hari ini melaporkan persiapan polisi dalam pengamanan pergerakan Hasan Tiro di Acheh.
Dalam wawancara dengan wartawan station TV Indonesia dan Malaysia di sebuah hotel di Shah Alam semalam, beliau menyatakan sokongan terhadap perdamaian yang sudah 3 tahun menjelma di Acheh setelah MoU Helsinki 15 Ogos 05. “Acheh adalah tempat dimana saya harus pergi. Itu rumah saya” jelas beliau. Pengakuan untuk pulang ini akhirnya dapat meleraikan isu yang berkembang di Acheh kini mengenai dakwaan bahawa Hasan Tiro yang akan pulang adalah palsu. Walaubagaimanapun semua pihak berharap kepulangan beliau akan menambah kekuatan kepada perdamaian untuk Acheh yang mempunya kepadatan penduduk seramai 4.2 juta orang dan majoritinya beragama Islam.

Catatan: Teungku Dr Hasan Muhammad Ditiro telah 29 tahun meninggalkan Acheh pada tahun 1979 secara diam-diam selepas mendeklarasikan Acheh Merdeka di Bukit Halimon, Luengputu, Pidie pada 4 Disember 1976 .Setelah MoU Helsinki 15 Ogos 2005, anggota GAM akhirnya meletakkan senjata menerima perdamaian dari pemerintah Republik Indonesia yang puluhan tahun melakukan diskriminasi keatas wilayah Acheh khasnya dari sudut ekonomi dan sebagainya. GAM melakukan serangan gerila menghadapi penyerangan Tentera Nasional Indonesia (TNI).Kini GAM bertukar menjadi partai politik utama Acheh dengan nama Partai Acheh (PA). Sejarah Acheh, perjuangan GAM dan sebab mereka menentang pemerintah Republik Indonesia akan saya sampaikan dari semasa ke semasa sementara mendapatkan maklumat yang tepat. InsyaAllah.

Tiada ulasan: