Jumaat, 10 Oktober 2008

Himpunan 100 Ribu Rakyat Esok !

Minggu ini semua akhbar di Indonesia menjadikan berita kepulangan pendiri GAM, Teungku Dr Hasan Muhammad Ditiro sebagai tajuk utama akhbar. Sememangnya beliau tokoh karismatik yang dianggap symbol perjuangan rakyat Acheh menuntut kemerdekaan di wilayah itu sejak puluhan tahun lampau bagi menjalankan pemerintahan sendiri dan menjalankan syariat Islam secara keseluruhan.

Disebalik kegembiraan sebahagian besar warga Acheh yang merupakan mantan-mantan anggota GAM, simpatisan dan pengkagum Hasan Tiro, akhbar hari ini melaporkan peringatan dari pihak panitia sambutan Komite Peralihan Acheh (KPA), Drs Adnan Beuransyah. Beliau melarang keras massa yang akan bergerak ke Bandar Acheh esok dari melakukan sebarang tindakan yang boleh menimbulkan persoalan termasuk meneriakkan slogan “ Merdeka”. Ini berikutan kepulangan Hasan Tiro adalah dalam rangka perdamaian Acheh. Jadi kami harap massa dapat memahaminya”.

Akhbar Serambi Indonesia hari ini melaporkan peringatan pihak penganjur agar tidak melaungkan 'Merdeka"

Semalam beliau masih berada di Selangor dan sempat mengunjungi kawasan Putra Jaya sekitar jam 2.15 petang waktu Malaysia selama 2 jam lebih. Beliau yang pernah ‘dicari’ oleh Tentera Nasional Indonesia (TNI) sebelum MoU Helsinki dimaklumkan akan berada di Acheh selama dua minggu dengan agenda-agenda perjalanan yang telah siap dilakukan termasuk pulang ke kampung kelahirannya di Pidie. Setibanya di airport Sultan Iskandar Muda jam 11.30 pagi esok bersama Irwandi Yusuf, Gabenor Acheh, beliau akan disambut dengan laungan azan dan terus ke pejabat Gabenor. Dihadapan Masjid Raya Baiturrahman, yang akan turut berpidato tengah hari esok ialah Malik Mahmud, mantan Perdana Menteri GAM, Abu Sanusi, mantan pejuang GAM dan Abu Tumin, ulama’ Acheh yang akan disiarkan secara langsung menerusi TVRI Acheh, Acheh TV dan RRI Banda Acheh.

Dipihak kepolisian, mereka telah siap menyediakan 1125 anggota polisi untuk menjaga keamanan bagi menghadapi kedatangan jutaan massa yang akan berhimpun di Bandar Acheh. Sejak semalam ribuan massa telah mula bergerak dan menetap di Bandar Acheh. Mengulas kunjungan Hasan Tiro, kepala Staf Angkatan Darat (Kasad), Jenderal TNI Agustadi Sasongko menyebut, “ kedatangan pemimpin teringgi GAM itu tidak akan menggangu keamanan di wilayah itu. Kalau mau datang, datang aja. Soal pengamanan terhadap dia tidak ada. Dia kan warga negara biasa” , jelas beliau. Namun dari sisi yang lain wujud segelintir manusia yang berharap kunjungan Hasan Tiro ke kampung halamannya di Acheh ditafsirkan negatif dan macam-macam, kata Suhaidi yang merupakan Guru Besar Fakultas Hukum Universitas Sumatera Utara.

Drs Adnan Beuransyah yang juga merupakan jurubicara Partai Acheh meyakini bilangan massa yang hadir esok mencecah angka 100 ribu yang hadir dari setiap wilayah. " Tapi bisa saja mencapai jutaan kerana antusiasnya warga untuk melihat pulangnya HasanTiro", jelas beliau.

Catatan : Berita kepulangan dan rapat umum beliau pada hari esok akan saya sampaikan pada jam 9.00 malam atau seawal selepas Asar. InsyaAllah.

Tiada ulasan: