Khamis, 4 Mac 2010

Sheikh Mustafa Sabri Afendi: Mufti Penentang Sekular

Sheikh Mustafa Sabri Afendi (gambar atas) salah seorang mufti bagi Kerajaan Turki Uthmaniyyah yang menyaksikan secara langsung detik-detik akhir jatuhnya Khilafah Islam ini. Beliau lahir pada tahun 1869 dan meninggal dunia pada tahun 1954. Beliau diangkat menjadi mufti pada tahun 1920 iaitu di era pemerintahan Khalifah Muhammad VI (gambar bawah) (1918-1922). Beliau adalah Khalifah yang ke 36 dalam pemerintahan Turki Uthmaniyyah. Selepas beliau, adalah Khalifah Abdul Majid II (1922-1924).


Sheikh Mustafa saat itu lantang mengkritik gerakan Sekular di bawah pimpinan Mustafa Kamal Attaturk. Akhirnya beliau di buang negeri pada tahun 1922 dan menuju ke Mesir bersama para pengikutnya. Khalifah Muhammad VI tidak mampu berbuat apa-apa lagi dalam hal ini kerana pemerintahan Turki sudah mula dikuasai oleh gerakan Sekular, Freemason dan sebagainya. Bahkan, Khalifah Muhammad VI juga yang melantik Mustafa Kamal Attatuk sebagai Pemeriksa Umum Tentera Kerajaan Turki Uthmaniyyah pada April 1919 dan diberi kepercayaan mentadbir tentera di kawasan Anadhol (Mustafa Kamal Attaturk memang sangat dipercayai saat itu sehingga berjaya mengelabui mata para ulama’ di Turki).


Selepas sistem khilafah ditumbangkan pada tahun 1924, Kerajaan Turki Sekular dengan Presidennya yang pertama, Mustafa Kamal menunjukkan sikap ‘lunaknya’ dengan menawarkan pengampunan kepada Sheikh Mustafa Sabri dan 150 pengikutnya. Beliau meninggal dunia di Mesir pada tahun 1954.


Antara kenyataan Sheikh Mustafa Sabri yang paling penting diberi perhatian adalah “memisahkan agama dengan politik, adalah jalan paling mudah untuk menjadi KAFIR !!!”.

Tiada ulasan: