Isnin, 15 Mac 2010

Alumni Moro, Filipina selamat dikebumikan

Nico Prestiando@Ridwan yang ditembak oleh pasukan Detasemen Khusus (DENSUS 88) Anti Teroris pada hari Selasa, 9 Mac lalu di Gang Asem, Pamulang bersamaan dengan penembakan ke atas Dulmatin di tempat yang berhapiran selamat dikebumikan pada hari semalam sekitar jam 11 pagi di Cibubur, Ciracas, Jakarta Timur. Puluhan orang mengiringi jenazahnya.


Pada jasadnya di bahagian dada terdapat 5 lubang bekas tembakan peluru, darah segar masih mengalir dari bekas luka tersebut yang harus dibalut plastic hitam di bawah kain kafan yang menutupi tubuhnya. Makluman yang diterima, saat kejadian penembakan berlangsung, Ridwan direbahkan di depan warong di Gang Asem tersebut, kemudian ditembak sebanyak 5 kali sehingga tembus ke lantai di bawahnya dan meninggalkan bekas peluru berjumlah 5 lubang. (lihat gambar kesan peluru di lantai: http://www.arrahmah.com/index.php/news/read/7178/saksi-tersangka-ditembak-dari-jarak-dekat )


Ridwan merupakan alumni dari Kem Mujahidin di Moro, Filipina yang ke sana pada tahun 2004 dan kembali ke Indonesia pada tahun 2007. Beliau yang disebut-sebut sebagai pengawal peribadi Dulmatin ini, meninggalkan seorang isteri iaitu Eka dan seorang anak yang berusia 6 bulan. Beliau pernah menyatakan hasrat untuk mati syahid di jalan Allah kepada isterinya. Isterinya menyatakan, akhirnya ia mencapai cita-cita yang ia inginkan tersebut.


Info dan gambar dari : http://www.muslimdaily.net/ dan suasana pemakaman jenazah Dulmatin bisa baca disini: http://www.muslimdaily.net/opini/5274/dulmatin-juragan-sarang-walet Wallahua’lam.






Tiada ulasan: