Sabtu, 28 Mac 2009

Umnokah bayar tambang dan pengajian pelajar ke Mesir ?

Dipetik dari: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Nasional/20090328063237/Article/index_html

Sabtu: 28 Mac 2009.


Kerajaan diminta pantau pelajar di Mesir.

PENGHANTARAN pelajar ke Mesir perlu dilaksanakan secara berpusat di bawah pengendalian Kementerian Pengajian Tinggi bagi memastikan pelajar dapat dipantau bagi mengelak mereka mudah terpengaruh dengan dakyah persatuan yang dikuasai pembangkang.

Wakil Kelab Umno Luar Negara, Wan Md Hazlin Agyl Wan Hassan mendakwa persatuan pelajar di Mesir, Persekutuan Melayu Republik Arab di Mesir (Pmram) kini mengancam minda dan fikiran pelajar supaya menentang kerajaan.

“Pihak Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) di sana tidak lagi mampu memantau pembabitan pelajar dalam gerakan ejen pembangkang ini. Malah, pegawai dan pelajar kita di Mesir juga takut dan tertekan dengan Pemeram akibat tindakan mereka yang antaranya menyekat pelajar daripada tinggal di asrama kerajaan yang dikuasai mereka.

“Ini bukan isu baru tetapi sudah lama disuarakan,” katanya ketika membahaskan usul ucapan dasar Presiden semalam. Wan Md Hazlin juga mencadangkan supaya kerajaan mengharamkan persatuan itu sebagai badan bukan kerajaan (NGO) di Mesir.

“Rundingan perlu segera diadakan bagi menyedarkan pelajar terbabit. Biasiswa dan tajaan pelajar yang menyertai Pemeram juga perlu ditarik balik,” katanya. Sementara itu, bagi mengembalikan kepercayaan generasi muda terhadap Umno, katanya, barisan kepemimpinan baru disaran tidak mengenepikan peranan dan sumbangan idea serta komitmen pelajar sekembalinya mereka daripada tamat pengajian di luar negara.

“Kami juga sentiasa pentingkan aspek agama untuk memastikan jati diri terpelihara. Justeru, rakan kami di Jordan, Syria, Mesir dan Pakistan memohon supaya mereka ditempatkan di barisan depan pembentukan sahsiah terpuji,” katanya.

“Kami yakin usaha mengembalikan kepercayaan anak muda kepada Umno dapat dijayakan dengan ilmu yang ada dan pengalaman berdepan dengan ideologi remaja yang agresif,” katanya.


Komen penulis: PMRAM yang dituduh alat pembangkang, tidakpun menggunakan nama mana-mana parti politik pembangkang. Tetapi mereka bebas pula menubuhkan kelab yang jelas kelab politik iaitu Nadi Umno.Bagaimana kita nak memaksakan ke atas mahasiswa supaya belajar agama mesti jadi Umno, sedangkan yang mereka temui dalam pengajian mereka, Umno itu pewaris gerakan Sekular yang sangat bahaya. Apa budak Umno luar Negara ini ingat, mahasiswa pergi Mesir pakai duit Umno? Mereka anak peneroka, mereka anak penoreh getah, mereka anak pengait sawit, mereka anak nelayan dan pekerja kilang…ingat Umno bayar tambang tiket mereka?


“Jangan jadi Fir’aun dan Kamal Attaturk kedua. Cukuplah sekat orang memahami Islam “


InsyaAllah, saya optimis bahawa kepimpinan baru Pmram golongan bijak pandai beserta ribuan ahlinya yang siap menjadi pejuang berani mati, hadapi ujian, mehnah dan tribulasi ini. Kuatkan semangat, teruskan perjalanan..bersiap taruhkan diri sebagai benteng pertahanan perjuangan Islam. Allah lebih memahami tugasan kalian membantu mahasiswa berbanding Umno dan antek-anteknya di Mesir. Benarlah….disitu bumi Anbiya’..disitu jugalah Fir’an, Qarun dan Haman melahirkan waris…

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

asaslamualaikum...
syukran ats rasa ukwah islamiah yg ada pda shbt2..mmgUmno kat mane2 je tk puas hti klu org lbh sokogan dri mereka..shbt yng tk duduk mesir ni rse skit hti ni kn pulak kmi yg berda di mesir ni...mg kiat sektrg tak blh nk buat baik n diam macmtu je dgn musuh mcn UMno ni!! kmi Ahli Pmram tetap pertahankan PMRAm..krn PMRAM adalah kerajaan kecik yg bawa islam yg berlabdaskan Quran n sunnah..bg lah babtuan sokogn pd kmi BKMIP n PMRAM..mg sama thbt kuat dlm perjuangan....<< mim.bintu jegka..>>