Selasa, 26 Ogos 2008

Catatan Perjalanan : Dari Kuala Lumpur - Nanggroe Aceh Darussalam


Alhamdulillah,ana dan 110 lagi sahabat-sahabat dari KIAS selamat sampai ke bumi Serambi Makkah, Aceh Darussalam jam 5 petang setelah mengambil masa selama 1 jam penerbagan dari Terminal LCC Kuala Lumpur. Pengalaman kali pertama naik kapal terbang amat membimbangkan. Dalam kapal terbang, ana duduk bersebelahan Ust Zahari dan Danial Kamal ( sahabat Kias ). Dada mula terasa sesak dan kepala terasa pening dan badan mengecil rasanya bila kapal terbang mula naik sedikit menegak dan diwaktu ingin mendarat. Kata Ust Zahari " bayangkan bagaimana sesaknya dada Nabi bila diangkat sehingga langit ke-7 dalam peristiwa Isra' Mi'raj.

Pelukan bersama ayah dan ibu masih terasa.Kehangatan air mata ibu di KL masih dirasai. Maklumlah hampir setahun lebih terpaksa berpisah. Apakan daya, kami ditahan dari menuju ke bumi Anbiya' oleh regim di Malaysia. Midah-mudahan, IAIN Ar-Raniry menjadi pengganti yang terbaik walaupun ana yakin ianya tidak mungkin dapat disamakan dengan Al-Azhar yang sepatutnya kami pergi pada bulan 10 ini.

Sahabat-sahabat dari USIM sanggup berkorban masa mengiringi kami di airpot KL. Hati terasa sangat berbangga bila melihat sahabat-sahabat dari KIAS yang turun dari Kota Bharu untuk turut menghantar. Ust Dzulkhairi ( presiden Gamis ) yang tiba disaat akhir cukup menambahkan semangat kepada kami dengan ungkapan-ungkapan dan kata-kata penuh pengharapan. Ya ! kami wakil kalian di bumi Indonesia.InsyaAllah.
Setibanya di bumi Acheh, tertera perkataan : Sultan Iskandar Muda Airport. Kelihatan proses pembinaan giat dijalankan di Airport berkenaan. Kata seorang pekerja disitu, "airport ini tidak dilanda Tsunami". Ia jauh dari kawasan pantai. Amat menarik di kawasan pembinaan ini terdapat papan tanda bertulis : Waktu itu sangat berharga, tetapi nyawa tidak dapat dibeli. Mungkin di Malaysia "utamakan keselamatan". Kami menunggu ketibaan beberapa buah bas milik IAIN Ar-Raniry yang datang menjemput. Akh Mujiburrahman ( warga Acheh yang belajar di KIAS ) yang banyak mengurus. 3 buah bas tiba dengan beberapa mobil ( macam Helux lebih kurang ).

Pada waktu malam, kami menginap di asrama kepunyaan IAIN buat beberapa hari sebelum kami berpindah kerumah sewa. Selepas menunaikan solat jama' Maghrib dan Isya', semuanya terbaring kepenatan menunggu ketibaan nasi bungkus setelah beberapa jam menahan kelaparan. Atas kapal terbang, roti sandwic dan air milo panas harganya RM10.00. Bila dipelawa pramugari, semuanya tak nak beli. Apalah korang..pening kepala pramugari tengok budak-budak tak pernah naik kapal terbang. Nasib kamulah pramugari berskit merah dan kelopak mata berwarna-warni...

Untuk makluman, waktu di Indonesia lewat 1 jam dari Malaysia. Kami kena tukar no tel barulah selepas ni. Ayah di Pahang tel, terpaksa ana minta berhenti.Bukan apa, ana yang angkat tel pun habis juga duit RM 2.00 dalam masa 10 saat. Tunggulah tukar no dulu sahabat-sahabat di Malaysia ye..Malam tadi semua sahabat nyenyak tidur jam 10. Ana dan Danial ( bekas student Pulau Melaka ) mula melawat kawasan. Jalan-jalan, cari makan. "Nasi goreng, ayam dan air milo dingin ( ais ) bayarannya 19,000 pak untuk dua orang". Hah , 19 ribu ? Ya, rupiah. Mungkin RM 8.00. 1000 rupiah bersamaan RM0.40. 10,000 rupiah sekitar RM4.00. Lain-lain, antum kira sendiri. Kami juga terpaksa belajar memahami bahasa orang Acheh. Dalam filem Indonesia yang ditayang di Malaysia, kebanyakannya filem itu dari Jakarta. Jadi, bahasa mereka mudah difahami berbanding Acheh. Mesti antum minat tengok kan filem Bawang Putih Bawang Merah, Anakku bukan Anakku, Sholehah >>:)

Acheh sebuah wilayah yang Gabenornya dipegang oleh orang-orang Gerakan Acheh Merdeka ( GAM ). Ana masih tertanya-tanya mengenai sejarahnya. InsyaAllah, nanti kita kongsi bersama. Sekelilingnya penuh dengan bukit bukau dan gunung ganang. Antaranya gunung Seulawah.Wilayah Acheh pula mempunyai beberapa Kecamatan ( daerah ). IAIN Ar-Raniry berada di kecamatan Syiah Kuala. Disini Partai Keadilan Sejahtera (PKS) sudah bertapak sebagai partai Islam.

Teringat dulu, sebelum datang ke Indonesia, seringkali sahabat-sahabat dan ahli keluarga menyatakan kebimbangan terhadap masalah Islam Liberal di Indonesia yang menular dengan dahsyat. Maka tidak hairanlah, kalau pelajar dari Malaysia yang pulang kadang-kadang mereka ini bergerak bersama UMNO. Sekitar jam 10.30 malam tadi, hadir 3 orang pelajar lama Malaysia berbual-bual.Tapi malang, disebalik berkongsi pengalaman tentang suasana di Acheh, rumah sewa dan sebagainya, mereka tidak semena-mena bertanya " demo isap rokok dok ? demo kena try rokok Acheh, sedap sikit. Lepak-lepak kedai kopi. Arghh, tak boleh pakai betul senior ni.


Takpelah,hati ana cuba memujuk, " mungkin seorang dua je kot yang bermasalah, mudah-mudahan ada abang-abang lama yang boleh menjadi pembimbing. Kami tidak tahu mengenai latar belakang persatuan pelajar-pelajar Malaysia di sini. Mungkin berhaluan Islamik atau sebaliknya. Mudah-mudahan kalian bukan penggerak kelab UMNO disini.

Hari ini ( Selasa ), beberapa pensyarah yang mengiringi kami bermesyuarat dengan pihak pentadbiran disertai beberapa wakil mahasiswa Kias. Kuliah akan dimulakan pada tarikh 8 Sept 2008. Dalam bulan Ramadhan lah. Alhamdulillah, dapat juga bertemu dengan kedai internet ini. Berapa ribu pulak la kena bayar: ) Kami disini sedang menunggu-nunggu perkembangan keputusan PRK Permatang Pauh yang bakal dikeluarkan malam ini. InsyaAllah, Saiful Bukhari dan Najib akan bertukar menjadi sesumpah selepas ini :). Salam perjuangan.

* gambar adik2 bekas Ma'ahad Sas, Jengka. Kiri: Abdul Basar. Kanan: Ahmad Muhibbin. Sekarang kedua2nya di USIM. Kanan sekali:Sahabat mereka.

3 ulasan:

kalamnadikota berkata...

Ok,slamat blajar.Kami pun tengah tunggu pkmbgn dr Pmtg Pauh.Hari hari akhir memihak pd Anwar bila Ustaz Ramlang dan Hashim Yahya turun bantu Anwar.Ptg ni hujan d Pmtg Pauh.Mudah mudahan hujan rahmat.

nasaie berkata...

kami bru sampai dari beirut lubnan malam tadi..letih lagio ni,,jalan bukit2 kawasan perang dulu...

malaysia baru berkata...

cuba rapat dgn sahabat2 yg ikut program PKS...dan ikut sama.
Nice to mix with other good Muslims.