Sabtu, 25 September 2010

Saya Sudah di Malaysia: Terima Kasih Semua

Salam Syawal,
Sahabat-sahabat pembaca yang dirahmati Allah s.w.t sekalian, untuk makluman, penulis telah meninggalkan bumi Aceh Darussalam pada hari semalam tepat jam 12.50 t.hari waktu tempatan. Alhamdulillah, penulis telah selesai mengikuti pengkuliahan peringkat Ijazah di IAIN Ar-Raniry, Darussalam,Banda Aceh setelah mengikuti wisuda (konvokesyen) pada tanggal 16 Sept 2010 yang lalu.

Dikesempatan ini, penulis ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam membantu pengajian penulis sehingga diberi kemudahan oleh Allah berjaya menyelesaikan pengajian dengan baik. Terima kasih buat abah dan mak, abang-abang, kakak-kakak dan adik-adik serta semua ahli keluargaku yang dekat atau yang jauh. Jasa kalian dalam pelbagai bentuk tidak dapat ku lupakan. Dukungan moral dan material kepadaku sangat bererti.

Buat dosen-dosen (pensyarah2) ku di IAIN Ar-Raniry, terima kasih atas segala bimbingan dan tunjuk ajar kalian. Mudah-mudahan Allah memudahkan urusan kalian dalam melaksanakan amanah kepada ummat ini. Banyak hal yang ku perolehi dari kalian.

Buat teman-teman kepimpinan mahasiswa Malaysia di Aceh, terima kasih juga atas dukungan dari kalian. Pahit getir, suka duka bersama kalian adalah kenangan dan pengalaman yang berharga buat kita bersama. Pengalaman adalah ilmu yang tidak bisa kita ketemu atau beli dikedai. Hanya kita yang merasainya. Teruskan langkah dengan penuh gagah. Persiapkan diri selayaknya sebagai pemimpin ummat ini.

Buat teman-teman mahasiswa Malaysia di Aceh, diriku senang bersama kalian walau kadangkala ada sedikit kepahitan yang terpaksa ditelan dengan penuh kesabaran. Teruskan perjuangan dalam menuntut ilmu Allah. Fahami dengan jelas dan benar matlamat kita berada di perantauan. Semoga ukhwah Islamiyyah yang telah kita bangunkan tidak terhenti setakat ini.

Buat para murabbiku di bumi Aceh Darussalam, tarbiyyah kalian sangat ku hargai. Ia adalah bekal buat diriku yang bakal menghadapi medan yang lebih luas. Doakanku terus thabat dan istiqamah di atas jalan ini.

Buat teman-teman seperjuangan dari bumi Aceh Darussalam, dari kalian telah kupelajari dan timba banyak pengalaman-pengalaman berharga. Sabarlah menghadapi ujian, aturlah dengan baik perjalanan dakwah kita. Mudah-mudahan matlamat kita tercapai. Walau hanya seketika ku sempat bersama kalian, tetapi kalian menerima kami dengan baik dan terhormat. Jazakallah.

Buat semua guru-guru atau sesiapa sahaja yang pernah mencurahkan ilmu kepadaku, halalkan ilmu tersebut. Doakanku mampu menyampaikan dan memanfaatkannya pula untuk ummat ini. Ilmu kalian tidak bisa ku bayar dengan wang ringgit. Terima kasih atas pengorbanan tersebut.

Mohon maaf kerana ku tidak mampu menyatakan satu persatu nama kalian disini. Allah mengetahui nama-nama kalian yang telah membantu, mendidik dan membimbingku.

Doakan agar diriku dipermudahkan Allah untuk melanjutkan pengajian diperingkat yang seterusnya dan dipermudahkan dalam segala urusan. Aku juga mengharapkan kalian dipermudahkan oleh Allah dan senantiasa dirahmati dan diberi petunjuk olehNya.

Terima kasih semua. Salam perjuangan.
Muhammad Fadhlullah.