Selasa, 25 November 2008

Muktazilah Moden !

Kalau datang ke Indonesia, anda akan bertemu digerai-gerai atau kedai buku, Majalah Madina. Harganya cuma Rp 25,000. Sekitar RM 10.00.Dengan kulit berwarna dan penampilan yang menarik, pasti ramai yang meminatinya atau terdetik untuk menatapinya. Majalah yang sarat dengan informasi-informasi baru dan isu-isu bekaitan dengan Islam ini diterbitkan setiap bulan oleh Digital Madina yang mempunyai website www.madina.co.id

Tapi, siapa tahu disebalik wajah Islamik majalah ini, terselit beberapa ruangan ‘golongan meragukan Islam’. Jika dibuka pada halaman awal, kita boleh melihat nama Komaruddin Hidayat (Prof.Dr) sebagai Dewan Redaksi majalah ini, Abdul Moqsith Ghazali sebagai penjawab diruangan soal jawab agama (Tanya Madina), Ihsan Ali Fauzi sebagai salah seorang penulis dan Samsurizal Panggabean. Soalnya, siapakah mereka ini sehingga diberi ruang yang sangat luas untuk berbicara dan mengendalikan majalah ini.

Mari kita kenali mereka:

1) Komaruddin Hidayat (Prof.Dr)

Beliau lahir pada 18 Okt 1953 di Magelang. Belajar di Pondok Pesantren Magelang (1969). Sarjana Fak.Usuluddin di IAIN Jakarta (1981). Master dan Phd Bidang Falsafah pada Middle East Technical University, Ankara, Turki (1995). Post Doctorate Research Program di Harfort Seminary, Conecricut, AS selama 1 semester (1997). International Visitor Program (IVP) ke AS (2002).

Sekarang berkhidmat di UIN Jakarta sebagai Guru Besar Falsafah Agama (2001-sekarang). Pensyarah Pasca Sarjana Universiti Gadjah Mada (2003-sekarang). Direktor Pasca Sarjana UIN Jakarta (2005-sekarang). Rektor UIN Jakarta (2006-2010).

Antara penulisan beliau: Masa Depan Agama (1995), Menafsirkan Kehendak Tuhan (2003) dan Wahyu di Langit dan Wahyu di Bumi (2002).

Beliau sebelum ini adalah pembela dan ‘jurubicara’ kepada Nurcholis Madjid ( JIL Indonesia) walaupun sejak akhir-akhir ini beliau tidak berapa aktif lagi menyebarkan fahaman Pluralisme (agama semua sama sahaja).

2) Abdul Moqsith Ghazali

Beliau lahir di Jawa Timur pada 07 Jun 1971. Ia menyelesaikan Sarjananya di UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta. Bertugas sebagai pensyarah di UIN Jakarta. Antara jawatan lain ialah Koordinator Kajian Jaringan Islam Liberal (JIL). Aktif menulis di akhbar Kompas, Tempo, Media Indonesia, Indo Pos dan Suara Pembaruan.

Menjadi editor dan contributor di buku-buku Islam Liberal : Ijtihad Islam Liberal (penyunting) – Jakarta: JIL, Jun 2005 dan lain-lain.

Antara ‘fatwanya’ : “menurut saya, pernikahan tersebut (perempuan Muslimah dengan lelaki Katholik) tetap sah dengan berlandaskan kepada 2 argumen berikut- Pertama: tidak dijumpai nas dalam Al-Qur’an yang melarang secara sorih (jelas) dan larangan-larangan ini hanya ada didalam buku-buku tafsir dan tidak ada dalam Al-Qur’an. Pada hemat saya, ketiadaan dalil dalam Qur’an adalah dalil bagi bolehnya pernikahan tersebut”.

Bila ditanya oleh seorang ibu yang anaknya ingin murtad, beliau menjawab dengan mengemukakan 3 ayat : (Al-Kafirun: 6), ( Al-Kahfi: 29) dan ( Al-Baqarah: 256). Maka berdasarkan ayat ini maka cukup jelas bahawa manusia itu tidak dipaksa untuk memeluk satu agama dan keluar dari agamanya. Tuhan memberi kebebasan penuh kepada manusia untuk beriman atau tidak, beragama Islam atau tidak. Kalau tuhan tidak memaksa hambanya untuk beriman, maka lebih-lebih lagi orang tuanya”.

“Namun sekiranya dia telah tetap hati untuk pindah agama, maka tidak ada pilihan lain kecuali ibu mesti mengikhlaskan pemergiannya ke agama lain itu. Sesuai dengan perintah Qur’an diatas, tidak boleh ada pemaksaan menyangkut perkara agama”.

3) Ihsan Ali Fauzi

Beliau adalah kandidat doctor di Ohio State University Columber, AS. Selesai Sarjana di di Ohio Universiti Athens, AS. Beliau antara orang awal yang menyerukan Liberalisme Islam. Bersama Ulil Absar Abdalla, beliau mendirikan Jaringan Islam Liberal (JIL).

4) Samsurizal Panggabean

Beliau menghabiskan 2 sarjananya di jurusan Tafsir Hadith Fak.Syariah di IAIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta dan Jurusan Hubungan International Fisipol UGM. Menulis buku : Wajah Islam Liberal di Indonesia (2002). Beliau menyeru agar Metodologi Tafsir dikembangkan selaras dengan kesedaran Islam Liberal.

Mereka inilah antara watak-watak utama yang memperluaskan JIL di Indonesia. Ya, di Malaysia majalah Al-Islam pernah menjadi ‘tapak’ golongan Muktazilah ini yang pernah menafikan adanya azab kubur, siksa hari Qiamat. Saya tidak tahu manusia itu masih ada lagi atau tidak di Al-Islam.

Catatan : Nantikan pendedahan berikutnya mengenai tokoh-tokoh besar JIL di Indonesia yang turut menganut ‘Pluralisme’ iaitu fahaman bahawa semua agama adalah sama, benar dan semua akan ke syurga. Jangan terkejut, ada dikalangan pensyarah-pensyarah ini yang menguruskan pernikahan pasangan yang berbeza agama khasnya pelajar Islam dan Kristian di Jakarta.

1 ulasan:

Solehah Muhammad berkata...

uhh, malu juga ya sbg anak uin jakarta