Ahad, 9 Ogos 2009

Bukan Noordin M.Top yang ditembak ?

Kalau sejak pagi semalam, media melaporkan bahawa Noordin M.Top berjaya ditembak di rumah yang dikepung sejak sehari yang lalu, hari ini media melaporkan bahawa yang terbunuh bukan Noordin M.Top.


Pagi tadi disiarkan rakaman sepasukan anggota polis lengkap bersenjata dan baju kalis peluru mengusung sebuah bungkusan berwarna oren untuk dibawa ke ambulan. Mungkin rakaman pada hari semalam sekitar jam 10.00 pagi (11.00 Malaysia).


Polis mengakui bukan Noordin yang terbunuh. Namun mereka akan memanggil isteri dan 3 anak Noordin di Malaysia untuk pulang ke Indonesia bagi mengidentifikasikan (mengenal pasti) jasad terbunuh. Siapa yang ditembak tersebut ? atau ada orang lain yang dijadikan ‘kambing hitam’? atau memang ada orang yang perlu dijatuhkan hukuman bunuh diletakkan disitu untuk menjadi ‘Noordin’ ?


Cara liputan media semalam sangat merangsang minat penonton. Awalnya dimaklumkan bahawa rumah itu dipasang bom sekelilingnya oleh Noordin. Kemudian dikatakan Noordin melilit bom dipinggangnya. Kemudian diberitakan Noordin sedang bersembunyi dibilik mandi. Akhirnya beberapa letupan disasarkan kerumah sehingga ranap sebahagiannya. Berikutnya dimaklumkan oleh pihak polis bahawa mereka yakini Noordin berjaya ditembak.


Pagi ini diwar-warkan pula bahawa kediaman SBY bakal dijadikan sasaran serangan teroris. Polis pula saat ini dimaklumkan sedang bekerjasama dengan polis Malaysia untuk mengenal pasti adakah jenazah itu jenazah Noordin yang dikatakan berasal dari Johor, Malaysia.


Semudah itukah rencana untuk melakukan keganasan terhadap kediaman SBY boleh dilaporkan terus kemedia ? padahal ia masih dalam siasatan samada benar atau tidak ? jika ia maklumat sulit, rahsia dan merbahaya, mengapa terus diwar-warkan kepada media ?

Tiada ulasan: