Ahad, 19 April 2009

Mari memahami..

Sebenarnya, beberapa waktu dahulu, saya pernah berhasrat untuk ambil sedikit masa membuat kajian mengenai bahasa-bahasa SMS. Mungkin kerja ini kelihatan membuang masa atau bahasa kasarnya ‘kerja bodoh’. Nggak apa-apa sih…bicara aja apa-apa pun..saya tahu tujuannya.


Ketika anda menerima SMS dari seseorang, maka perhatikan dan amati berkali-kali setiap kalimat yang sampai tersebut. Kadang-kadang tanpa kita sedari, mesej tersebut mempunyai maksud yang tersendiri. Contohnya : Jika seorang teman menghantar sebuah SMS mengajak kita keluar makan, lalu kita menolak dan menjawab “maaf, lain kali je lah..ana sibuk” , maka dia pun membalas “ok lah..takpelah..lain kali je..ana gi makan sorang-sorang je lah…” Ketahuilah bahasa itu adalah bahasa kekecewaan. Jika kita menghantar sebuah mesej pada seseorang, lalu dibalasnya dengan bahasa yang diakhiri dengan tanda “ !!!!!!! “ , maka ketahuilah, ia menunjukkan ketegasan atau kemarahan.


Bahkan, kadangkala, jika kita bergurau melalui SMS atau YM sekalipun, symbol-simbol yang disediakan seperti senyum, marah, sinis, ketawa dan sebagainya perlu digunakan sebaik mungkin dan jangan tersilap. Anda bergurau, tapi tidak meletakkan tanda smile , akhirnya penerima memikirkan maksud lain. Jika mesej-mesej sebegini ditujukan kepada sahabat-sahabat yang sudah memahami anda memang suka bergurau, tidaklah bermasalah. Masalahnya kepada individu yang anda baru kenali atau orang yang lebih tua dari anda dan sebagainya.


Jadi, selesai menaip mesej, baca dulu berulang kali sebelum disend dan fikirkan baik-baik samada si penerima boleh memahami bahasa anda atau tidak. Jika berbentuk makluman program, fikirkan orang memahami atau tidak. Jika berbentuk arahan, fikirkan penerima boleh memahami atau tidak arahan tersebut. Walaupun namanya short message system, janganlah anda sesuka hati menshortkan semua jenis mesej sehinggan tidak sampai maksud atau dimaksudkan dengan pemahan lain.


Pesan saya, berhati-hatilah dan fikirkan dahulu siapa penerima mesej anda. Maksudnya , orang yang macam mana. Sengaja saya lontarkan artikel pendek ini sebab saya salah seorang yang pernah menjadi mangsa kesilapan dalam memahami mesej. Jadi, kalau anda tidak pandai nak meringkas bahasa anda dengan baik, penuhkan kredit tel anda setiap masa dan terus tel sahaja..:)


Tapi, untuk si penerima, anda pun faham-fahamlah bila sebut SMS atau YM, mestilah ringkas. Kalau panjang-panjang, itu namanya karangan.


Emmm..nantikan kita buat kajian tentang bahasa-bahasa SMS dan YM ok tak..

Tiada ulasan: