Selasa, 7 Oktober 2008

Pimpinan PAS bertemu Hasan Tiro


Akhbar Serambi Indonesia hari ini (Selasa) melaporkan kunjungan beberapa pimpinan tertinggi PAS kepada pengasas Gerakan Acheh Merdeka (GAM), Teungku Hasan Muhammad Ditiro di sebuah hotel di Negeri Selangor Darul Ehsan semalam. Pertemuan pada jam 5.00 petang (Malaysia) itu, turut disertai oleh mantan Perdana Menteri GAM, Malik Mahmud, mantan Menteri Luar GAM, Dr Zaini Abdullah, mantan Menteri Pertahanan GAM, Zakaria Saman, pembantu khas Hasan Tiro, Muzakkir Abdul Hamid dan sejumlah mantan kombatan GAM.

“Kunjungan pimpinan PAS itu turut disertai oleh beberapa wakil media” , jelas Muzakkir Abdul Hamid. Selain pimpinan PAS, turut mengunjungi petinggi GAM itu ialah anggota Forum Komunikasi dan Koordinasi (FKK) Desk Acheh, Zainal Ariffin dan beberapa wakil media dari Acheh, Jakarta dan Malaysia. Namun hanya beberapa wakil media sahaja dari Malaysia yang berpeluang mewawancara Hasan Tiro yang kebetulan mereka hadir bersama pimpinan PAS.

Menurut Muzakkir, kedatangan pimpinan PAS tersebut merupakan kunjungan Silaturrahmi. Sebab sejak awal, pihaknya sudah mengatakan bahawa selama berada di Malaysia, Hasan Tiro akan bertemu dengan semua rakan dan pihak-pihak yang telah menjalin hubungan lama dengannya. “ Orang-orang PAS sudah cukup lama kenal dengan orang-orang GAM di Malaysia, apalagi mereka tahu banyak siapa Wali (Hasan Tiro), “ tambah Muzakkir.
Serambi Indonesia 7 Okt melaporkan pertemuan pimpinan PAS dengan Hasan Tiro dikolum berwarna hijau.

Hasan Tiro yang telah meninggalkan Acheh penghujung 70-an dan menetap di Swedia sehingga menjadi warga negara negara itu akan pulang ke Acheh pada 11 Oktober ini. Beliau yang menaiki pesawat MAS tiba di Malaysia pada 4 Oktober lalu dan kini menetap beberapa hari di Malaysia sebelum berangkat ke Acheh. Dikatakan pada 11 Oktober ini juga , satu majlis Silaturrahmi bersama Hasan Tiro akan diadakan di Bandar Acheh Darussalam.

Mengenai kepulangan beliau, Panglima Daerah Militer (Pangdam) Iskandar Muda, Mayjen TNI Soenarko berkata, “ dari kacamata saya sebagai seorang tentera, Hasan Tiro adalah seorang warga negara asing yang berkunjung kesini. Kebetulan tanah kelahirannya disini. Jadi dia bukan tamu negara”. Tentera Nasional Indonesia (TNI) tidak akan melakukan pengamanan layaknya seorang tamu negara. Beliau turut menyatakan kebimbangan terhadap perdamaian Acheh ( MoU Helsinki ) yang dilihat masih semu atau tidak jelas. Ini berikutan berlakunya pelbagai ancam mengancam, intimidasi, penculikan, pemaksaan dan praktik pungutan liar yang dilakukan oleh pihak yang tidak diketahui identitas mereka.
Serambi Indonesia 5 Okt melaporkan ketibaan Hasan Tiro di Malaysia pada 4 Okt disambut warga Acheh yang menetap di Malaysia.

Catatan: MoU Helsinki adalah perjanjian perdamaian antara pemerintah Republik Indonesia dan Gerakan Acheh Merdeka (GAM) yang diadakan di Helsinki, Finland pada 15 Ogos 2005 sebagai tanda berakhirnya konflik berdarah hampir 4 dekad yang lalu iaitu sekitar tahun 1960-an.

Tiada ulasan: