Khamis, 11 Februari 2010

Kejayaan dan Cabaran Pelaksanaan Syariat Islam di Aceh

Gambar penguatkuasa Wilayatul Hisbah (WH) di Aceh Barat yang menahan beberapa wanita dalam operasi busana Muslim di lintasan Meulaboh-Calang di kawasan Desa Suak Raya, Kecamatan Johan Pahlawan pada hari Rabu, 10 Feb kemarin kerana tidak berpakaian yang Islami. Penghujung 2009 yang lalu, bupati (wakil rakyat) Aceh Barat, Sdr. Ramli inilah yang menggemparkan Indonesia dan dunia apabila mengumumkan bahawa, bermula 1 Jan 2010 beliau akan mengadakan aturan berpakaian yang Islami kepada Muslimin dan Muslimat di wilayah kekuasaannya (Aceh Barat). Mana-mana warga yang hadir ke pejabat wakil rakyat dengan berpakaian mendedah aurat, ketat dan sebagainya, tidak akan dilayan. 7000 kain sarung wanita dibawa ke Aceh Barat bagi menggantikan seluar ketat wanita yang ditangkap. Pengisytiharan itu mendapat respon berbentuk dokongan juga kecaman dari pelbagai pihak yang mengaku sebagai ‘pejuang hak asasi manusia’ dan ‘hak asasi wanita’.

Gambar seorang mahasiswi yang menjadi korban pemerkosaan. 2 lelaki yang memperkosanya mengaku sebagai anggota Wilayatul Hisbah (WH). Akhirnya mahasiswi di pusat pengajian tinggi di Takengon, Aceh ini diminta oleh ketua Wilayatul Hisbah (WH), Satuan Polisi Pamung Praja (Satpol PP) dan Pemadam Kebakaran Aceh Tengah, Sdr Syukuruddin ke pejabat mereka untuk proses pengecaman wajah 70 orang anggota mereka pada 10 Feb, kemarin. Ternyata tidak ada anggota mereka sebagaimana yang dilaporkan oleh mahasiswi ini. Mahasiswi ini diperkosa pada 3 Feb lalu. Kejadian pemerkosaan ini berlaku di Kecamatan Bebesan, Aceh Tengah. Saat itu mahasiswi ini sedang berdua-duaan. Lalu kedua-duanya ditangkap oleh 2 lelaki yang mengaku sebagai anggota WH. Akhirnya lelaki itu dibebaskan dan hanya mahasiswi ini yang ditangkap. Malangnya 2 lelaki yang mengaku anggota WH ini memperkosanya.


Pada awal Januari lalu, 3 anggota WH ditangkap kerana telah memperkosa seorang mahasiwi yang ditahan kerana berkhalwat di Kota Langsa, Aceh. Kejadian mengaibkan pihak WH ini benar-benar berlaku dan sampai dibicarakan di minbar-minbar Jumaat.


Hasilnya, serangan pelbagai pihak dihalakan kepada penguatkuasa Syariah ini. Ditambah lagi dengan pihak-pihak yang memang anti pelaksanaan Syariat Islam di Aceh. Berkemungkinan besar, dengan berlakunya isu di atas, ada pihak-pihak yang sengaja menangguk di air keruh untuk memberikan lagi gambaran buruk pada WH dengan melakukan pemerkosaan dan sengaja mengaku sebagai anggota WH dan akhirnya ternyata tidak ada apabila sesi pengecaman wajah dilakukan.


gambar: Scan dari akhbar Serambi Indonesia dan Prohaba 11 Feb 2010.

Tiada ulasan: