Sabtu, 30 Mei 2009

Misi Menyelamatkan Generasi Muda

Lebih 3 jam saya duduk bersama dengan beberapa teman-teman mahasiswa & mahasiswi yang berasal dari Jengka yang kebetulan pulang bercuti. Kali ini, kami menggerakkan ‘Brainstoming’ bersama yang agak berat. Dengan memanfaatkan sebaik mungkin kaedah ‘memerah otak’ ini dengan menggunakan pendekatan mencari kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman (SWOT) , kami merencana satu misi besar. Misi ‘menyelamatkan generasi muda’ dikawasan Felda Jengka yang meliputi Felda Jengka 1 sehinggalah Felda Jengka 25. Sudah tentu, area ‘bandar’ adalah target terawal kerana ia adalah ‘pusat anak muda’.

Wasilah bagi melaksanakan misi ini, kami persetujui untuk menggerakkan semaksima mungkin seluruh mahasiswa yang berasal dari Jengka dibawah satu gabungan atau kesatuan mahasiswa Muslim Jengka. Ianya sebuah tugas yang berat dan memerlukan perencanaan yang sangat teliti, marhalah demi marhalah, kajian dan penilitian sehinggalah pergerakan dakwah yang dipelopori oleh anak muda dari kampus yang mensasarkan generasi muda sebagai mad’u ini bisa dimulai seawal 2010. InsyaAllah.

Pagi ini, kami memulakan perbincangan. Antaranya bagaimana bentuk kesatuan mahasiswa ini, kita mahu masyarakat sekitar mengenali kita sebagai gerakan apa samada perjuangan pendidikan atau dakwah atau tumpuan social atau kebajikan dan sebagainya, bagaimana cara mem’publish’kan kewujudannya nanti, apakah pendekatannya, adakah wujud model mana-mana pergerakan yang boleh dicontohi, apakah ia bebas, bagaimana mahu menghimpunkan seramai mungkin mahasiswa dari Jengka untuk bergabung bersama kesatuan yang akan dibina ini, apakah ada pertubuhan yang boleh kami lakukan kejasama dan sebagainya. Memang menyakitkan kepala berfikir pekara sebegini. Namun, keyakinan kami tegas bahawa mahasiswa adalah golongan anak muda yang terdidik yang sangat memahami jiwa generasi muda hari ini dan merekalah yang perlu segera turun ketengah ummah muda ini mendampingi mereka dengan pelbagai cara.

Semua ini dilakukan berikutan pemerhatian kami terhadap keadaan generasi muda baik yang berada disekolah menengah atau sudah melepasi alam persekolahan disekitar Jengka yang agak parah dan makin parah. Bukanlah mahasiswa golongan terbaik segala-galanya. Kami juga mengharapkan agar teman-teman yang berasal dari tempat ini dan masih berstatus mahasiswa baik pengajian Islam atau tidak dan mempunyai fikrah yang baik untuk membantu gerak kerja ini agar dapat bersama apabila ianya berjaya dibentuk satu waktu nanti. Kini segala-galanya masih dalam proses pembikinan dari semua sudut yang terpaksa melalui beberapa marhalah yang tersusun.

Kami juga mengharapkan teman-teman mahasiswa dikawasan lain bisa mengusahakan yang lebih baik di tempat mereka dan juga bisa memberikan pandangan pada kami dalam tempoh yang masih lama ini. Emailkan kepada saifulislam_gema@yahoo.comsalam perjuangan.