Sabtu, 8 Ogos 2009

Noordin M.Top tewas, SBY sasaran pengeboman ?

Sejak semalam media Indonesia menyiarkan secara langsung detik-detik pengepungan sebuah rumah yang terletak disekitar sawah padi yang dikatakan didiami oleh Noordin M.Top. Ratusan pihak keselamatan berkampung di kawasan itu sejak semalam dan kini telah melebihi tempoh 24 jam mereka mengepung rumah tersebut. Puluhan anggota unit pencegahan bom bersiap siaga dengan baju kalis peluru dan bertopi keledar hitam dengan senapang ditangan. Setiap sudut rumah dikepung mereka. Dimaklumkan, tempat ini terletak di Temanggong, Jawa Tengah.


Pagi tadi, siaran langsung diteruskan oleh beberapa media Indonesia seperti TV One dan Metro TV. Pihak polis dengan aksi-aksi yang cukup membuatkan penonton ternanti-nanti untuk mengetahui perkembangan selanjutnya mengenai keadaan Noordin M.Top.


Sekitar jam 10.00 pagi (11.00 Malaysia) sebentar tadi, pihak polis memaklumkan bahawa Noordin telah berjaya ditewaskan. Namun, sampai saat ini jenazah masih belum dikeluarkan dari rumah. Yang kelihatannya hanya sebuah ambulan yang mula menghampiri rumah yang telah dibedil sejak semalam.


Apakah benar Noordin M.Top berada didalam rumah tersebut ? awalnya media mewar-warkan kononnya Noordin melilitkan bom dipinggangnya. Namun sampai berita kematiannya tadi, sedikit letupan bom dari Noordin pun tidak kedengaran. Semudah itukah individu yang diburu membiarkan dirinya tertangkap tanpa sebarang aksi membela diri? Dalam masa yang sama, TV One juga melaporkan bahawa Noordin bersembunyi dirumah seorang temannya. Setakat ini jenazah masih belum kelihatan dibawa keluar.


Kita tegas menyatakan bantahan kita terhadap sebarang bentuk keganasan apatah lagi yang melibatkan orang awam yang dilarang keras didalam peraturan peperangan dalam Islam. Namun, soalnya, siapakah Noordin M.Top ini sehingga hampir 5 tahun namanya disebut-sebut setiap kali berlaku apa-apa letupan bom di Indonesia, tetapi masih gagal ditangkap sehingga pengeboman hotel J.W Marriot dan Ritz Carlton barulah dia diburu lagi ? TV Indonesia mula menghentikan penyiaran aksi-aksi pengepungan rumah Noordin M.Top. Lalu, jasadnya yang dikeluarkan dari rumah tidak disiarkan ? Benarkan dia dibunuh sebentar tadi ? atau nantinya manusia bertutup kepala dengan sarung hitam akan disiarkan di media sebagaimana Sirul Azhar di Malaysia yang sehingga kini kita sendiri tidak mengetahui siapakan sebenarnya mereka dan benarkah mereka yang dihukum mati baru-baru ini atau orang lain ?


Dalam masa yang sama, media juga melaporkan saat ini dikatakan berlakunya perancangan untuk melakukan pengeboman terhadap SBY yang sedang dalam perjalanan ke beberapa tempat di Indonesia. Misi apakah ini sebenarnya ? atau ingin memberi gambaran kepada SBY bahawa keganasan di Indonesia akan mengakibatkan beliau juga menjadi mangsa berikutan sikap SBY yang kelihatan tidak ‘menyerang’ Jama’ah Islamiyyah (JI) atau Al-Qaeda, bahkan mengatakan pengeboman ini mungkin berkait dengan politik Indonesia selepas Pemilu Presiden ?


Jam 11.50 pagi : Ambulan meninggalkan kawasan rumah tersebut. Namun, rakaman jenazah Noordin M.Top yang dikatakan tewas tidak disiarkan. Siaran media mula beralih kepada tayangan video detik-detik pengeboman J.W Marriot dan Ritz Carlton.



Tiada ulasan: