Jumaat, 23 Januari 2009

Potret Suram Turki Uthmaniyyah...

Gaya hidup Khalifah Muhammad VI ( 1918-1922 )

Wajah-wajah pengkhinat Islam, Mustafa Kamal Attaturk ( 1924-1938)





































1909 : Demonstrasi awam gerakan menentang Khalifah di Bandar Istanbul.

Mustafa Kamal Attaturk ketika menjadi pemimpin tertinggi tentera dalam satu peperangan di Libya. Beliau ketika itu dianggap sebagai pahlwan Islam.

Penampilan beliau dengan pakaian yang kelihatan Islamik berjaya mengelabui mata sebahagian ulama’-ulama’ di Turki.

Berdoa dibelakang seorang ulama’ ketika majlis pembukaan Parlimen Turki.

Mustafa Kamal selepas selesai mesyuarat anggota parlimen Turki menggantikan system Khilafah.

1928 : Kulit hadapan majalah French Illustration bertarikh 13 Okt 1928 memaparkan gambar Mustafa Kamal yang sedang memperkenalkan tulisan Turkish Alphabet menggantikan tulisan Arab dihadapan pelajar-pelajar sekolah.























17 Jan 1929 : Mustafa Kamal dalam satu majlis tarian. Beliau terkenal dengan kegemaran meminum arak yang melampau sehingga sebelum kematian, beliau menderita sakit kerana badan yang panas. Antara kegemaran lain beliau ialah bertukar-tukar wanita.

Beliau ketika mengadakan satu lawatan ke sebuah university di Istanbul. Kelihatan kesemua mahasiswi tidak lagi bertudung.

Catatan: Sahabat-sahabat diharapkan agar merujuk artikel-artikel sebelum ini untuk memahami sedikit sebanyak tentang Kerajaan Turki Uthmaniyyah serta beberapa gambar yang disertakan.


Berkenaan dengan gerakan Freemasonry, kalian rujuk semula artikel saya yang lalu di http://arruhuljadid86.blogspot.com/2008/10/bahaya-bakal-pm-malaysia-anggota.html

Tiada ulasan: